Iranian Agriculture News Agency

ربیعی:

هدف اصلی طرح اشتغال روستایی زدودن فقر است

نرخ مشارکت اقتصادی زنان روستایی به ۲۳ درصد رسید

سخنگوی دولت گفت: د رطرح اشتغال روستایی مسئله اصلی زدودن فقر از روستاها است.

هدف اصلی طرح اشتغال روستایی زدودن فقر است

به گزارش خبرنگار ایانا،‌ علی ربیعی سخنگوی دولت، دستیار ارتباطاتی رئیس‌جمهور و رئیس هیئت‌مدیره صندوق کارآفرینی امید در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی بین‌المللی مدیریت پروژه‌های اشتغال روستایی و کاهش فقر که امروز در هتل انقلاب پارسیان تهران برگزار شد، اظهار کرد: در رابطه با هدفمندسازی قیمت بنزین طی سه روز گذشته برای عادلانه کردن پرداخت یارانه‌ها و برای اصلاح قیمت سوخت تصمیم‌گیری درستی انجام دادیم.

وی افزود: 50 درصد مردم در ایران خودرو ندارند و یارانه بنزین نصیب کسانی می‌شود که خودرو دارند یا در قالب قاچاق به کشورهای دیگر می‌رود.

ربیعی در ادامه با اشاره به اینکه افراد دهک‌های بالا 33 برابر دهک‌های پایین از یارانه برخوردار بودند، تصریح کرد: ذات اصلاح قیمت بنزین توزیع عادلانه یارانه‌ها است.

دستیار ارتباطاتی رئیس‌جمهور با اشاره به تثبیت قیمت گازوئیل گفت: اصلاح قیمت بنزین پیوست‌هایی نیز دارد و یکی از آن‌ها این است که با تثبیت قیمت گازوئیل، هزینه حمل‌ونقل در روستاها اضافه نشود.

ربیعی با تأکید بر تولید دانش‌های محلی برای توسعه روستاها خاطرنشان کرد:  این دانش می‌تواند بخشی مشترک با سایر کشورها باشد اما بخش دیگری از این دانش باید بومی آن منطقه باشد یعنی باید هر منطقه‌ای مطالعه شود و متناسب با شرایط آن منطقه برنامه‌های آن پیاده شود.

سخنگوی دولت بابیان اینکه اشتغال در روستاها از چند جهت حائز اهمیت است، ‌گفت: اشتغال روستایی صرفاً برای رفع بیکاری در روستا نیست، درست است که رفع بیکاری در روستاها درنهایت به انجام سیاست‌های اشتغال در سطح کلان کمک می‌کند اما مسئله اصلی زدودن فقر از روستاها است.

وی افزود: اگر هر کشوری بخواهد عادلانه زندگی کند بخشی از برنامه‌های آن باید بر روستا استوار باشد و تلاش کند تا توازن بین شهر و روستا برقرار شود.

رئیس هیئت‌مدیره صندوق کارآفرینی امید با اشاره به حاشیه‌نشینی و تبعات مهاجرت از روستا به شهر گفت: مهاجرت از روستاها و حاشیه‌نشینی در شهر یک جریان اجتماعی بزرگ است و آسیب‌های زیادی به شهر وارد می‌کند.

وی افزود: اگر به مسائل انسانی و اشتغال در روستاها پاسخ مناسبی نداشته باشیم مشکلات زیادی در شهرها ایجاد می‌شود که باید تاوان زیادی برای آن بپردازیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تمرکز در اشتغال روستایی ضرورت بسیار مهمی است و باید طبقات پایین جامعه را بیشتر رشد بدهیم تا فقر از چهره جامعه زدوده شود.

وی در رابطه با اختصاص 1.5 میلیارد دلار به طرح اشتغال روستایی عنوان کرد: تاکنون 11 هزار و 500 میلیارد تومان تصویب‌شده و 9هزار و 800 میلیارد تومان از این مبلغ پرداخت‌شده و تنها 2 هزار میلیارد تومان برای نهادهای هدف تحت حمایت در نظر گرفته‌شده است.

دستیار ارتباطاتی رئیس‌جمهور تأکید کرد: برای اشتغال در یک منطقه باید احساس نیاز و تحرک در خود منطقه هم صورت بگیرد و نظام تأمین مالی هم باید برم بنای حمایت از تأمین مالی خُرد باشد که متأسفانه بانک‌های ما هنوز نمی‌توانند تضمین خُرد را دریافت کنند و عادت به پرداخت‌ وام‌های کلان دارند.

وی افزود: اگر بتوانیم با وام‌های 50 تا 100 میلیون تومانی اشتغال ایجاد کنیم دیگر حاشیه‌نشینی در شهرها را نخواهیم داشت.

سخنگوی دولت کمبود بازار برای تولیدات روستاییان را از مشکلات عمده این قشر دانسته و اذعان کرد: اتصال افقی و عمودی در روستاها نداریم و اگر این زنجیره را تکمیل کنیم به روستاییان کمک زیادی کردیم که البته تکمیل این زنجیره را تا حدودی آغاز کرده‌ایم بنابراین باید بازارهای منطقه‌ای را به هم متصل کنیم.

ربیعی با اشاره سهم زنان در اشتغال روستایی خاطرنشان کرد: سهم زنان در تسهیلات خرد 40 درصد است و نرخ مشارکت اقتصادی زنان در سال‌های گذشته از 12 درصد به 18 درصد و در بخش روستایی از 18 درصد به 23 درصد رسیده است.

دستیار ارتباطاتی رئیس‌جمهور ادامه داد: به‌رغم نقطه ضعف‌هایی که در طرح اشتغال روستایی وجود دارد اما این طرح قابل دفاع است و توانسته اشتغال بسیار خوبی در روستاها ایجاد کند.

وی بابیان اینکه 3 میلیون و 300 هزار نفر در روستاها تحت پوشش بیمه‌ای هستند، گفت: افزایش جمعیت سالمندی هشدار بزرگی است و در آینده نزدیک جمعیت سالمندی به 30 میلیون نفر خواهد رسید.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید