Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی:

میلیاردها تومان در کشت و صنعت مغان سرمایه گذاری شده است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ده ها میلیارد تومان در کشت و صنعت مغان سرمایه گذاری شده و به همین دلیل وضعیت کنونی این مجموعه بهتر از زمان اداره آن توسط بخش دولتی است.

میلیاردها تومان در کشت و صنعت مغان سرمایه گذاری شده است

به گزارش ایانا به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در نشست علنی امروز (دوشنبه، 27 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ولی ملکی در خصوص کشت و صنعت مغان، اظهار داشت: ادعایی ندارم که مدیریت دولتی در بنگاه های اقتصادی موفق بوده یا می تواند موفق باشد و به دلیل نظرات کارشناسی مختلفی که در این حوزه وجود دارد بحث اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی مطرح شده است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: در سال 88 دولت تصویب کرده تا کشت و صنعت مغان به بخش خصوصی واگذار شود و این مجموعه از حوزه دولتی اداره شدن خارج شده و زیرنظر وزیر اقتصاد و خصوصی سازی اداره شده است و در 10 سال گذشته نیز مرتب بحث واگذاری آن به بخش خصوصی مطرح شده است.

وی افزود: متولی اصلی این مجموعه کشت و صنعت مدیریت را نیابتا به مدیر دیگری می دهد تا کشت و صنعت مغان را اداره کند در حالی که مدیر نیابتی حق ندارد وام بگیرد و برای مورد به مورد اقداماتی که قرار بوده انجام دهد باید به سازمان خصوصی سازی مراجعه کند و از آن ها مجوز بگیرد.

حجتی ادامه داد: در دولت مطرح کردند که اگر بناست این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شود اقدامات لازم در این جهت طی دوره ای انجام شود اما اگر قرار نیست واگذاری انجام شود کشت و صنعت را به دولت برگردانید تا آن را اداره کنیم. سازمان خصوصی سازی نتوانست در آن مقطع کشت و صنعت را به بخش خصوصی واگذار کند و در نهایت ما نیز تلاش کردیم تا بنیاد مستضعفان در زمان مدیریت آقای سعیدی کیا، مدیریت این مجموعه را برعهده گیرد زیرا همکاری با آن ها آسان تر بود.

وی افزود: علیرغم همه محدودیت ها 40 تراکتور نیمه سنگین، 19 تراکتور نیمه سنگین، 11 کمباین برای کشت و صنعت مغان خریداری کردیم و امکاناتی همچون آبیاری نوین، سالن شیردوشی و دستگاه شیردوشی برای آن ایجاد کردیم و از 11 هزار رأس در سال 96 به 14 هزار رأس در کشت و صنعت مغان رسیدیم.

حجتی اظهار داشت: کل تولید کشت و صنعت مغان در سال 92، 301 هزار تن که در سال 96 میزان کل تولید آن به 410 هزار تن رسید و دارایی های شرکت نیز افزایش یافت.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: وضعیت کنونی کشت و صنعت مغان بهتر از زمانی است که اداره آن در اختیار ما بود زیرا اکنون ده ها میلیارد سرمایه گذاری در آن جا انجام شده است.

وی افزود: واگذاری کشت و صنعت مغان حدود 2.5 تا 3 سال به طول انجامید.

حجتی در خصوص میزان زیان در کشت و صنعت مغان، اظهار داشت: با همین وضعیت اداره کشت و صنعت مغان مطابق گزارش حسابرسی تا اوایل سال 97 زیان این مجموعه کاهش یافته که اتفاق مثبتی است البته معتقدم چنین مجموعه ای نباید زیان ده باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زمانی که می خواستیم مدیریت جدید را بر مجموعه کشت و صنعت مغان منصوب کنیم، این مجموعه در آستانه واگذاری بود اما توافق نهایی صورت نگرفت، گفت: مدیر منصوب ما میرجمال الدین پورپیغمبر دارای مدرک فوق لیسانس و 25 سال سابقه مدیریت بود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید