Iranian Agriculture News Agency

در گفت‌وگو با«ایانا» بررسی شد

تورم بنزین به بخش کشاورزی نمی‌رسد

زرگران: افزایش نرخ گازوئیل به صلاح اقتصاد ایران نیست

ایانا: رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تهران با رد هرگونه زمزمه درباره افزایش احتمالی نرخ گازوئیل، می‌گوید: هرگونه افزایش نرخ گازوئیل به هیچ‌عنوان به صلاح اقتصاد کشور نیست و تورم بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

تورم بنزین به بخش کشاورزی نمی‌رسد

هرچند با افزایش نرخ بنزین در کنار سهمیه‌بندی آن، اعلام شده بود که برخی از حامل‌های انرژی مانند CNG و نفت‌گاز (گازوئیل) با افزایش روبرو نشده است؛ با این حال، سهم کوچکی از شبکه توزیع و فروش برخی محصولات کشاورزی از اصلاح قیمت بنزین، متأثر خواهد شد، اما با این حال این خوش‌بینی وجود دارد که تورم 4 درصدی که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده به‌سبب افزایش نرخ بنزین بر اقتصاد تحمیل می‌شود، به بخش کشاورزی نمی‌رسد. در حال حاضر حدود 8 درصد از گازوئیل کل کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که به‌صورت میانگین 4 میلیارد و 300 میلیون تا 4 میلیارد و 500 میلیون لیتر نیاز سالانه کشور است و تقریباً روزانه 12 میلیون لیتر در اختیار بخش کشاورزی قرار می‌گیرد که از این سهم 8 درصدی، 4 درصد آن در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی مصرف می‌شود و حدود 2 میلیارد و 100 میلیون لیتر از کل میزان گازوئیل بخش کشاورزی را شامل می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به سهم اندک افزایش نرخ بنزین در بخش کشاورزی می‌گوید: عمده هزینه‌ها در بخش حمل‌ونقل محصولات خام محصولات کشاورزی و صنایع غذایی برعهده سوخت نفت‌گاز (گاروئیل) است، اما اینطور نیست که اثر افزایش نرخ بنزین را در کل این بخش نادیده بگیریم.

کاوه زرگران با اشاره به این سهم اندک تصریح می‌کند: برخی حوزه‌های کشاورزی از خودروهای بنزین‌سوز استفاده می‌کنند.‌ بخش‌هایی مانند حوزه فروش،‌ توزیع مویرگی،‌ بازاریابی و تأمین کالا در برخی از اقلام کوچک هم از طریق خودروهای بنزین‌سوز انجام می‌گیرد.

با این حال او تأکید دارد که: «سهم آن در آن حد نیست که نگران افزایش قیمت یا تورم در بخش کشاورزی باشیم.»

این عضو هیئت رئیسه کانون صنایع غذایی ایران می‌افزاید: به‌عنوان نمونه در شبکه لبنیات، عمده توزیع با خودروهای گازوئیل‌سوز انجام می‌گیرد، اما به هر حال‌ شبکه فروش و بازاریابی از موتورسیکلت و خودروهای بنزین‌سوز استفاده می‌کند.

او با رد هرگونه زمزمه درباره افزایش احتمالی نرخ گازوئیل، می‌گوید: هرگونه افزایش نرخ گازوئیل به هیچ‌عنوان به صلاح اقتصاد کشور نیست و تورم بزرگی را ایجاد خواهد کرد.

این گفته را پیشتر رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا مورد تأکید قرار داده بود.  

کامبیز عباسی رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی در رابطه با تأثیر افزایش قیمت بنزین بر بخش کشاورزی گفته بود: نیازهای سوختی بخش کشاورزی منشأ گازوئیل دارد که قیمت آن ثابت خواهد ماند بنابراین تغییرات قیمت بنزین تأثیری در هزینه تولید و حمل‌ونقل محصولات کشاورزی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید