Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل امور اداری وزارت جهاد کشاورزی:

ما در جهاد آموختیم که چگونه در عرصه «مهندسی خدمت رسانی» وارد شویم

نشست خبری دوازدهمین همایش سراسری تاریخ شفاهی ایران (با موضوع صنعت، مهندسی و پشتیبانی دفاع مقدس) در سالن توسعه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد.

ما در جهاد آموختیم که چگونه در عرصه «مهندسی خدمت رسانی» وارد شویم

به گزارش خبرنگار ایانا، در ابتدای این نشست که با حضور محققین، پژوهشگران، مدیران اداره کل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی و انجمن تاریخ شفاهی ایران برگزار شد، محسن کاظمی دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران ضمن ارائه گزارشی از روند تاسیس این انجمن در سال 1383 و همچنین برگزاری 11 همایش‎های طی سالهای گذشته گفت: بیش از 30 چکیده مقاله دریافت شده است که از میان آنها 20 مقاله توسط داوران همایش انتخاب و 12 مقاله برگزیده نهایی شده که در این نشست ارائه خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست، حجت ترشیزی مدیرکل امور اداری وزارت جهاد کشاورزی، تاسیس و تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی(ره) را باعث استحکام قدرت دورنی نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: تلفیق مفهوم جهاد با سازندگی، روح تازه ای در کشور دمید و در آن مقطع زمانی، نهاد جهاد سازندگی همچون نقطه امیدی برای کسانی تلقی می شد که دل در گرو انقلاب داشتند.

وی، مهندسی فرهنگی و مهندسی نرم اجتماعی در قالب فعالیت های جهاد سازندگی را مهم تر از محرومیت زدایی و پشتیبانی و مهندسی جنگ دانست و افزود: ما در جهاد آموختیم که چگونه باید در عرصه «مهندسی خدمت رسانی» وارد شویم.

ترشیزی تصریح کرد: اینکه چگونه پیرزنی در روستایی دور افتاده، با کمترین بضاعت و امکانات، خود را در روند جنگ و جهاد سهیم می دانست، از ابعاد مهم اجتماعی و فرهنگی این جهاد بزرگ است.

مدیرکل سابق امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی گفت: شاید اگر بخواهید پل بعثت به عنوان شاهکار مهندسی رزمی جنگ جهاد در عملیات والفجر ۸ را بررسی کنید، اسناد مکتوبی که شامل ۵۰ تا ۱۰۰ مورد است، را خواهید دید که بیشتر مربوط به خدمت رسانی و تدارکات است؛ از این رو تاریخ شفاهی راه مناسبی برای پر کردن این خلا‌ها است.

دکتر ترشیزی با اشاره به اینکه «باید کار‌های منسجم‌تری در رابطه با تاریخ شفاهی انجام شود، تاکنون در سازمان جهاد کشاورزی استان‌ها کار‌های متعددی انجام شده و این پراکندگی نشان دهنده فقدان نقشه جامع و واحد در این حوزه است» تصریح کرد: از انجمن تاریخ شفاهی و اداره کل امور ایثارگران می‌خواهم که این نقشه واحد با طراحی و مهندسی تدوین شود؛ که در این زمینه کانون سنگرسازان بی‌سنگر می‌تواند یاری‌رسان باشد.

علیرضا کمری، پژوهشگر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نیز در ادامه این نشست گفت: تاریخ جنگ و دفاع مقدس در سه سازمان و نهاد ارتش، سپاه و جهاد خلاصه می شود.

ارتش در اقدامات نظامی و تاکتیکی، سپاه در اقدامات نظامی و استراتژیکی و جهاد نیز علاوه بر مهندسی، پشتیبانی و صنعت، در حضور مردمی و معتقدانه تفسیر و تعبیر می شود.

وی با اشاره به اینکه «جهاد جمع تخصص و تعهد بود و جهادگران در بی صدایی و بی هیاهویی، خدمت می کردند» افزود: جهادی‌ها اهل عمل بودند و خیلی حرف نمی‌زدند و به همین دلیل است که در نوشته‌ها و گفته‌ها کمتر دیده می‌شود.

دوازدهمین همایش تاریخ شفاهی ایران با موضوع «تاریخ شفاهی صنعت، مهندسی و پشتیبانی دفاع مقدس» از سوی انجمن تاریخ شفاهی ایران، دانشگاه اصفهان و اداره کل امور ایثاگران وزرات جهاد ‌کشاورزی در تاریخ سه‌شنبه 28 آبان 1398 از ساعت 8 صبح تا 18 در تالار صائب دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

این همایش دارای چهار جلسه شامل ارائه پنج سخنرانی و دوازده مقاله منتخب داوران است. محورهای همایش عبارتند از:‌

‌1. پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد سازندگی

2. امور اداری و انتظامی

‌‌3. اعزام و تدارکات

4. ‌صنعت، ‌ابتکارات و اختراعات

5. مستندسازی و آرشیوهای اداری

6. واحدهای اختصاصی مرتبط ‌با دفاع ‌مقدس در ادارات

7. دیگر موضوعات مرتبط.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید