Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

افزایش 14 درصدی سطح زیر کشت پنبه در خراسان شمالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پنبه تولیدی این استان به لحاظ رنگ و طول الیاف از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

افزایش 14 درصدی سطح زیر کشت پنبه در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان شمالی، دکتر عبدالله یوسفی همچنین از افزایش سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی 98 خبر داد و گفت: سطح زیر کشت پنبه در سال زراعی 97،  6300 هکتار بوده که در سال زراعی 98 با حدود 14 درصد افزایش به 7200 هکتار رسیده است.

وی میانگین تولید پنبه را 2300 کیلوگرم در هکتار عنوان کرد و گفت: پیش بینی می شود 16700 تن پنبه امسال برداشت شود و لازم به ذکر است که رکورد تولید 6800 کیلوگرم در هکتار در سال جاری است.  

یوسفی افزود: پنبه کشت شده استان اغلب از دو رقم اصلاح شده ورامین و خرداد(ارقام ایرانی) است و با توجه به مزارع مقایسه ای p.v.s در مناطق مختلف جغرافیایی استان حدود 5 رقم دیگر اعم از زودرس و متوسط رس از لحاظ زمانی نیز کشت می شود.

دکتر یوسفی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به کشت ارقام زودرس، حدود 80 درصد از مزارع زیر کشت این ارقام از قبیل خرداد ، ساجدی ، کاشمر ، ارمغان ، لیدر ، گلستان می باشد و حدود 20 درصد مابقی رقم  ورامین را در کشت شامل می شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هدف از کشت ارقام زود رس را صرفه جویی در مصرف آب زراعی ، کاهش هزینه های داشت (در بعضی مناطق بعنوان کشت دوم انجام می شود.) ، جلوگیری از خطر  سرمای پاییزه، کاشت ارقام زودرس بعنوان کشت دوم و کمک به ارتقا سطح مالی کشاورزان عنوان کرد.

وی گفت: هشت کارخانه پنبه پاک کنی  در استان دایر است که  4 کارخانه در شهرستان مانه و سملقان ،  3  کارخانه در بجنورد و یک کارخانه در شهرستان اسفراین می باشد و از این تعداد چهار کارخانه فعال(گل پنبه در اسفراین ، مسعود فاطمی آشخانه، شکوفه آفتاب آشخانه، طلای سفید اترک) ، سه کارخانه غیرفعال(سفیدگل بجنورد،کاویانی بجنورد، تاج در بجنورد) و یک کارخانه (کیمیا در مانه وسملقان) نیز در سال جاری تازه تاسیس شده است.

یوسفی گفت: مصرف وش این کارخانه ها هر کدام از 1300 تن الی 10000 تن می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: خوشبختانه 3 کارخانه پنبه پاک کنی استان در کنار بیشترین مزارع پنبه استان ( شهرستان مانه و سملقان که شامل سطح زیر کشت 5800 هکتار می باشد) قرار دارند و از لحاظ تحویل محصول وش تولید ، کشاورزان پنبه کار هیچگونه دغدغه ی حمل ندارند ولی متاسفانه 3 کارخانه با کمترین ظرفیت مشغول فعالیت هستند که با مشکلاتی از قبیل دوری از مزارع با توجه به موقعیت جغرافیایی، عدم خرید از جانب کارخانه داران و سهامداران مربوطه که به شغلهای دیگر روی آوردند، مواجه هستند.

دکتر یوسفی گفت: یک کارخانه ریسندگی ( ریسندگی اترک ) با ظرفیت روزانه حدود 25 الی 30 تن محلوج در شهرستان مانه و سملقان مشغول بکار است.

وی اضافه کرد: حدود  70درصد محلوج نیز به کارخانجات ریسندگی خارج از استان حمل می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید