Iranian Agriculture News Agency

قاجاری مطرح کرد:

تاثیر تغییر اقلیم بر وقوع بیماری‌ها در آبزیان

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: تغییر اقلیم در کشور می‌تواند باعث کاهش کیفیت آب، افزایش آلاینده‌ها و افزایش وقوع بیماری‌ها و در نتیجه شکوفایی جلبکی شود که آب‌های خزر را در سال‌های گذشته آلوده کرده بود.

تاثیر تغییر اقلیم بر وقوع بیماری‌ها در آبزیان

به گزارش خبرنگار ایانا، امرالله قاجاری مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور در همایش سامانه‌های نوین آبزی‌پروری، چالش‌ها و راهکارها که به همت گروه علوم کشاورزی فرهنگستان علوم برگزار شد، در رابطه با بیماری‌های آبزیان خاطرنشان کرد: آبزی‌پروری ارتباط بسیار پیچیده‌ای با حیات‌وحش دارد و پرورش ماهی در قفس به این شکل است که ما نوع پرورشی ماهی را در حیات‌وحش قرار دادیم بنابراین باید مخاطراتی که برای منابع طبیعی و حیات‌وحش دارد را در نظر بگیریم.

وی افزود: علل عمده رواج بیماری‌ها، تجارت جهانی آبزیان زنده و محصولات آن‌ها است و از آنجایی‌که در حال حاضر همه کشورها به دنبال توسعه هستند و یکی از پیش‌نیازهای توسعه هم بچه ماهی مولد، تخم چشم زده ماهی و نهاده‌های اولیه بوده که ممکن است در کشورها تولید نشود، ناگزیر هستند که آبزیان را وارد کنند و بیماری‌ها منتقل می‌شود.

قاجاری با تاکید بر این نکته که معرفی گونه‌های جدید پرورشی هم می‌تواند رخ‌داد بیماری‌ها را در پی داشته باشد، در رابطه با پرورش و صادرات ماهیان زینتی اذعان کرد: همچنین صادرات آبزیان زینتی هم یک تجارت بزرگ در دنیا است و با جابه‌جایی در کشورهای مختلف بیماری‌ها منتقل می‌شوند.

وی در خصوص مراکز پرورش آبزیان تصریح کرد: معضلی که ما در بخش بهداشت و بیماری با آن روبه‌رو هستیم مجتمع‌های آبزی‌پروری هستند که بنابر تعداد بالای مزارع و عدم آموزش صحیح امنیت زیستی، باعث گسترش سریع بیماری در این مجتمع‌ها می‌شوند.

قاجاری ادامه داد: 11 هزار و 500 واحد آبزی‌پروری در کشور در سازمان دامپزشکی از طریق سامانه جغرافیایی ثبت‌شده‌اند که اطلاعات آن کامل است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اثرات تغییر اقلیم بر وقوع بیماری‌ها در میان آبزیان گفت: تغییر اقلیم در کشور می‌تواند باعث کاهش کیفیت آب، افزایش آلاینده‌ها و افزایش وقوع بیماری‌ها و در نتیجه شکوفایی جلبکی شود که آب‌های خزر را در سال‌های گذشته آلوده کرده بود.

قاجاری افزود: مهم‌ترین مباحث امنیت زیستی، کنترل و پیشگیری بیماری‌ها، فراهم ساختن شرایط محیطی برای حیوانات، توسعه پایداری آبزی‌پروری و صنایع وابسته آن و ایجاد زمینه لازم برای تولید فرآورده‌های دامی سالم است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور اظهار کرد: امنیت زیستی از سطح مزرعه شروع می‌شود و به سطح بین‌المللی ختم می‌شود؛ به همین دلیل فائو برای امنیت زیستی کارگروه‌های منطقه‌ای را تشکیل داده‌ است.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید