Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد خبر داد:

تولید 15 درصد کل بذر کشور در استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به تولید 75 هزار تن بذر مادری، گواهی شده و طبقات مختلف پرورشی در استان گفت: این میزان معادل 15 درصد کل تولید بذر کشور است.

تولید 15 درصد کل بذر کشور در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان در حاشیه جلسه کمیته بذر که با حضور معاون موسسه ثبت و کنترل بذر و نهاده، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت متبوع برگزار شد، هدف از این سفر را بررسی وضعیت کشت‌های پاییزه از جمله گندم و برداشت محصولات تابستانه مثل برنج و ذرت دانه‌ای عنوان کرد و گفت: سالانه حدود 70 تا 75 هزار تن بذر مادری، گواهی شده و طبقات مختلف پرورشی در استان تولید می شود که این میزان معادل 15 درصد کل تولید بذر کشور می‌باشد که در این زمینه استان خوزستان رتبه اول کشوری را از آن خود کرده است .

وی افزود: یکی از موضوعات مهمی که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، تجدید نظر بر روی  برنامه بذری استان در سال 1400-1399 بود و در نهایت تصمیم به افزایش ارقام مهم گندم تیپ دوروم گرفته شد .

قاسمی‌نژاد در ادامه با اشاره به اینکه استان خوزستان قطب تولید گندم دوروم کشور است اظهار داشت: همچنین مقرر شد قراردادهایی بین انجمن مصرف‌کنندگان گندم دروم با بنیاد توانمندسازی گندمکاران استان منعقد شود و بر اساس آن گندم دوروم، 10 درصد بالاتر از قیمت دولت از کشاورز خریداری شود و این در حالی است که در حال حاضر نیز قیمت گندم دوروم 100 تومان بیشتر از گندم نان می‌باشد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه تولید گندم استان تا چند سال اخیر به 300 هزار تن رسیده بود تصریح نمود: با توجه به عدم استقبال کارخانجات ماکارونی از گندم دوروم داخلی میزان تولید در کشور کاهش پیدا کرد ولی رویکرد جدید دولت، کارخانجات را موظف به خرید گندم دوروم تولید کشور نموده است.

وی ادامه داد: خوزستان دارای پتانسیل بالایی در تولید گندم دوروم از نظر کمی و کیفی است که در حال حاضر نیز در این زمینه از نظر کیفیت مقام اول را در کشور دارا می‌باشد و آرد سمولینای حاصل از این گندم دوروم استان نیز دارای کیفیت بالایی است.

قاسمی نژاد یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این جلسه را بررسی راهکارهایی برای انتقال بذرهای گواهی شده به مزرعه و کشاورز عنوان نمود و گفت: بدلیل قیمت بالای گندم بذری و یارانه کمی که به آن تعلق گرفته شده نگرانی بین تولیدکنندگان بذر افزایش یافته است که این موضوع نیز از نظر امتیازات برای شرکت‌های تولید بذر، تأکیدهای فنی، ارتقاء کیفیت بذر، تنوع بذر و ترویج ارقام مختلف از سوی شرکت‌های تولید کننده مورد بررسی قرار گرفت.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان توسعه ارقامی که از پروژه ملی گندم بنیان در خوزستان بدست آمده از جمله لاین  ICS را از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه عنوان کرد.

محمد قاسمی نژاد در ادامه تصریح نمود: تا کنون 100 هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت گندم رفته که 90 درصد آن آبی و 10 درصد دیگر به صورت دیم کشت شده است.

وی در پایان سطح زیر کشت گندم سال زراعی جاری را 380 هزار هکتار آبی و 162 هزار هکتار دیم عنوان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید