Iranian Agriculture News Agency

عبدالحی پیش‌بینی کرد:

تولید بیش از 60 هزار تن میگو تا سال 1400

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران گفت: تا پایان برنامه ششم توسعه میزان تولید میگو باید به 60 هزار تن برسد که ما پیش‌بینی می‌کنیم از این میزان هم فراتر رود.

تولید بیش از 60 هزار تن میگو تا سال 1400

به گزارش خبرنگار ایانا، حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در همایش سامانه‌های نوین آبزی‌پروری، چالش‌ها و راهکارها که به همت گروه کشاورزی فرهنگستان علوم برگزار شد، اظهار کرد: رشد آبزی‌پروری از فعالیت‌های اصلی سازمان فائو است و بیشترین رشد را در این بخش دارد.

وی افزود: مجموع صید و آبزی‌پروری در دنیا بیش از 200 میلیون تن است که 112 میلیون تن آن‌که 59 درصد محسوب می‌شود، به آبزی‌پروری اختصاص دارد.

عبدالحی با اشاره به اینکه پس از انقلاب سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه شیلات انجام‌شده، اذعان کرد: این سرمایه‌گذاری در بخش بنادر، صید را به 700 هزار تن رسانده و حضور ناوگان صیادی ایران در آب‌های بین‌المللی مخصوصاً اقیانوس هند باعث شد که ما افزایش خوبی را در زمینهٔ صید و صیادی داشته باشیم.

وی افزود: ما در مجموع صید و آبزی‌پروری در رتبه 24 فائو قرار داریم، در آبزی‌پروری رتبه 19، در ماهی قزل‌آلا رتبه اول، در ماهی خاویاری رتبه 3 و در برداشت از آب‌های اقیانوس هند در صید و صیادی رتبه دوم را بعد از اندونزی داریم.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در رابطه با میزان تولیدات شیلات در سال 97 تصریح کرد: میزان تولیدات شیلات در سال 97، حدود یک‌میلیون و 260 هزار تن بود که 489 هزار تن آن حاصل آبزی‌پروری و 773 هزار تن آن از صید و صیادی به دست آمده است.

وی افزود: در سال 57 میزان تولید آبزی‌پروری حدود 3 هزار تن بود که در حال حاضر این رقم به 489 هزار تن رسیده است.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: کل تولیدات شیلاتی ما در ابتدای انقلاب 32 هزار تن بوده که در حال حاضر به یک‌میلیون و 260 هزار تن رسیده و این ارقام نشان‌دهنده رشد سریع در شیلات است.

عبدالحی در رابطه با استان‌های اصلی تولیدکننده آبزی در کشور گفت: عمده تولید آبزی در استان مازندران، خوزستان و گیلان است و استان‌های لرستان و چهارمحال و بختیاری هم از استان‌هایی هستند که پایگاه ویژه‌ای در تولید قزل‌آلا دارند.

وی افزود: در حال حاضر تقریباً در 32 استان کشور ماهی قزل‌آلا پرورش داده می‌شود و حسن آن این است که میزان مصرف ماهی در تمام کشور افزایش‌یافته و مشکل رساندن آبزیان به استان‌های مختلف ازمیان‌رفته است.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران با اشاره به محدودیت آب شیرین و اقبال تولیدکنندگان به استفاده از آب‌شور و پرورش میگو، عنوان کرد: برای تولید میگو سرمایه‌گذاری خوبی شده و زیرساخت‌های آن برای تولید در سواحل، دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان آماده‌شده که طبق آن میزان تولید میگو در سال 97 به 47 هزار تن رسیده در حالی که برنامه ما 32 هزار تن بوده و تا پایان برنامه ششم توسعه میزان تولید میگو باید به 60 هزار تن برسد که ما پیش‌بینی می‌کنیم از این میزان هم فراتر رود.

وی با اشاره به این که ماهیان خاویاری از گونه‌های بومی کشور هستند، گفت: صید این نوع ماهی در دریای خزر ممنوع است و سازمان شیلات پرورش این گونه ماهیان را در دستور کار دارد.

عبدالحی خاطرنشان کرد: در سال 98 حدود 2800 تن گوشت ماهی و 6 تن خاویار پرورشی در کشور تولید شد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران ادامه داد: در حال حاضر بزرگ‌ترین مزرعه پرورشی ماهی خاویاری ایران در استان گیلان و شهرستان جویبار است که اقدامات و سرمایه‌گذاری در این مزرعه موفقیت‌آمیز بوده است.

عبدالحی در رابطه با پرورش ماهی در دریا تصریح کرد: طبق مطالعات انجام‌شده بر روی تولید ماهی در دریا، ظرفیت بالایی در دریای خزر، خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارد.

وی افزود: در دریای خزر در حال حاضر ما تنها حدود 35 هزار تن صید داریم که عمدتاً کیلکا است و پرورش ماهی در قفس یک ظرفیت محسوب می‌شود و میزان تولید و صید را افزایش می‌دهد.

معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات ایران در ادامه خاطرنشان کرد: عربستان حدود 2 میلیون دلار با فائو به‌صورت UPF قرارداد بست و فائو نصب قفس را در دریای سرخ برای این کشور انجام داد و ما این کار را با کمتر از این میزان از طریق بخش خصوصی انجام دادیم.

عبدالحی گفت: میزان تولید ماهی به شیوه پرورش در دریا تا افق 1404 باید به حدود 336 هزار تن برسد که 298 هزار تن آن در استان‌های ساحلی و آب‌های دریایی و 37 هزار تن در 4 استان‌ غیر ساحلی است.

وی با اشاره به این نکته که آبزی‌پروری و کشاورزی با امنیت غذایی گره‌خورده، اذعان کرد: ما باید بتوانیم با ایجاد امنیت غذایی و افزایش کیفیت محصولات خود، در حوزه جهانی حضور پررنگ‌تری داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید