Iranian Agriculture News Agency

در دولت تدبیر و امید؛

12 میلیارد دلار برای اجرای طرح های بخش آب و خاک کشور هزینه شد

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت تدبیر و امید تاکنون بیش از ۱۲ میلیارد دلار برای اجرای طرح های بخش آب و خاک در کشور هزینه شده است.

12 میلیارد دلار برای اجرای طرح های بخش آب و خاک کشور هزینه شد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، علیمراد اکبری در اولین کنگره بین المللی و چهارمین کنگره ملی ابیاری و زهکشی ایران در دانشگاه ارومیه به وضعیت منابع آبی و خاکی کشور اشاره و بر ضرورت افزایش بهره وری و تقویت امنیت غذایی در چهار چوب توسعه پایدار تاکید کرد.

وی از رشد 76 درصدی اجرای سامانه های نوین آبیاری در کشور از اغاز فعالیت دولت تدبیر و امید تا کنون خبرداد و خاطر نشان کرد:  تا سال ۹۲ حدود ۱ میلیون و290 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در کشور به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده بود و در حال حاضر با توسعه اجرای سامانه های نوین آبیاری مساحت ۲ میلیون و266  هزار هکتارازاراضی کشور به سیستم های آبیاری تحت فشار تجهیز شده که  این عملکرد حدود 76 درصد رشد داشته است .

اکبری با اشاره به آمار بالای چاه‌های غیرمجاز در کشور مخصوصا در حوضه ابریز دریاچه ارومیه ، مسدود کردن این چاه‌های غیرمجاز را در مدیریت مصرف آب اثرگذار دانست و افزود : باید برای تعادل‌بخشی به سفره‌های آب زیرزمینی برنامه‌ریزی شود.

وی بر اهمیت روش آبیاری تیپ و نقش بی بدیل این نوع از سیستم آبیاری در مدیریت بهینه منابع آبی و کاهش هزینه ها تاکید کرد.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی، در شرایط کنونی و برای مدیریت منابع آب، استفاده از الگوی کشت را راهکاری مناسب دانست و گفت: در این راستا باید به کشت‌های کم‌مصرف پرداخته شود که این مهم نیاز به تغییر الگوی کشت دارد. همچنین باید برای واردات محصولات با نیاز آبی بالا اقدام شود.

اکبری ادامه داد:  با تصویب لایحه حفاظت از خاک کشور در کمیسیون کشاورزی مجلس،  گام مهمی در حفاظت از خاک برداشته می شود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر، هیچگونه محدودیت اعتباری در حوضه دریاچه ارومیه و در استان های کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی برای توسعه سامانه های نوین آبیاری وجود ندارد.

اکبری تاکید کرد: در نتیجه اقدامات انجام شده در بخش کشاورزی راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته و بهره وری فیزیکی آب کشاورزی از ۹۲۰ گرم محصول به ازای یک مترمکعب آب به ۱۴۵۰ گرم رسیده است .

نخستین کنگره بین‌المللی و چهارمین کنگره ملی آبیاری و زهکشی ایران با موضوع مدیریت پایدار و نوآورانه آب کشاورزی سازگار با تغییر اقلیم  و با محوریت حوضه آبریز دریاچه ارومیه به میزبانی دانشگاه ارومیه به مدت دو روز در حال برگزاری است .

برگزاری پنج نشست تخصصی، ۹ کارگاه آموزشی، نشست مدیران گروه‌های مهندسی آب دانشگاه‌های سراسر کشور و برپایی نمایشگاه با حضور شرکت‌های مشاور، پیمانکار و تولیدکننده قطعات اندازه‌گیری و آبیاری و زهکشی از دیگر برنامه‌های اولین کنگره بین المللی آبیاری و زهکشی ایران است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید