Iranian Agriculture News Agency

دومین نمایشگاه ملی خرما در بوشهر افتتاح شد

دومین نمایشگاه و جشنواره ملی خرما سه‌شنبه شب با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، مسئولان انجمن ملی خرمای کشور و امام جمعه فعالان این بخش در بوشهر آغاز به‌کار کرد.

دومین نمایشگاه ملی خرما در بوشهر افتتاح شد

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، رئیس انجمن ملی خرمای ایران گفت: نمایشگاه‌ها پنجره‌های صادراتی کشور هستند که اگر تقویت شوند میتوانیم کارنامه‌های صادراتی خوبی داشته باشیم.

محسن رشید فرخی اضافه کرد: برای رسیدن به نتیجه مطلوب در بخش تولید و صادرات خرما باید بخش خصوصی و دولت در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم بر مشکلات و موانع موجود غلبه کنیم.

وی بیان کرد: هرچند تحریم های ظالمانه زیادی بر علی کشور تحمیل شده است اما اگر صادقانه نگاه کنیم می‌بینیم بسیاری از مشکلاتمان را می‌توانیم با تغییر مدیریت داخلی در درون حل کنیم و زمینه رونق اقتصادی را فراهم کنیم.

رشید فرخی اضافه کرد: باید از کشورهای موفق در حوزه تولید و صادرات خرما الگو بگیریم کشوری مانند تونس که ۱۰ تا ۱۲ سال از فعالان حوزه خرما خواست فقط در نمایشگاه‌های  مختلف شرکت کنند و ببینند که برای عرضه محصولشان باید چه راهی پیش گیرند.

رئیس انجمن خرمای ایران گفت: بر اساس تجارب به‌دست آمده از همین بازدیدها، اکنون تونس که هشتمین تولید کنند خرماست در صنایع تبدیلی و صادرات این محصول رتبه نخست دنیا را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در این آئین گفت: دومین نمایشگاه و جشنواره ملی خرما از ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه به مدت چهار روز در نمایشگاه بین‌المللی بوشهر برپاست.

محمدتقی منوچهری هدف از برپایی این نمایشگاه را شناسایی و معرفی استعدادها،پتانسیل‌ها و قابلیت‌های خرما در بوشهر، ارتباط بین تولیدکنندگان، صاحبان صنایع، مصرف‌کنندگان وهمه عوامل، افزایش بهره‌وری، رونق تولید و ایجاد محیط مناسب برای تبادل تجربیات بهره‌برداران در حوزه‌های مختلف خرما عنوان کرد.

وی بیان کرد: استان بوشهر۳۴هزار و۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت نخیلات دارد و سالانه ۱۶۷هزار تن خرما تولید و از این میزان ۲۵ هزار تن به ارزش هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان صادر میشود.

منوچهری اضافه کرد: در زمان حاضر ۳۰ واحد سردخانه‌ای با ظرفیت ۳۷هزار تن،۵۰ واحد بسته بندی و فرآوری با ظرفیت ۶۴ هزار تن در استان بوشهر موجود است.

وی اظهار کرد: تلاش می‌شود هر سال در ۲۱ آبان‌ماه جشنواره ملی خرما در بوشهر برپا شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: دومین نمایشگاه ملی خرما در این استان امسال با حضور ۸۰ شرکت در سه هزار و ۶۰۰ مترمربع با حضور استان‌های خرماخیز کشور برپا شده و انتظار می‌رود اتفاق‌های خوبی دراین بخش رخ دهند.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان بوشهر گفت: این استان مبتکر برپایی نمایشگاه خرماست و امسال مساحت محل برگزاری نمایشگاه با افزایش دو برابری نسبت به پارسال به سه هزار و ۶۰۰ مترمربع رسیده است.

مهرداد ابراهیمی افزود: ۶۱ درصد غرفه‌داران بومی و ۳۹ درصد غیربومی هستند و همه استان‌های خرما خیز از جمله فارس،یزد، کرمان، خوزستان، هرمزگان و  سیستان و بلوچستان برخی مناطق دیگر کشور از جمله قم و تهران نیز حضور دارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید