Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی:

سالانه 1.2 میلیون تن خرما در کشور تولید می شود

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرما در کشور تولید می‌شود که از این میزان ۳۰۶هزار تن با ۳۳۰ میلیون دلار ارزآوری صادر می‌شود.

سالانه 1.2 میلیون تن خرما در کشور تولید می شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان بوشهر، محمدعلی طهماسبی سه‌شنبه شب در آئین افتتاح دومین نمایشگاه ملی خرما در بوشهر افزود: سطح زیر کشت خرما در ایران ۲۵۳ هزار هکتار است که ۱۲۳ هزار هکتار از این میزان بارده و مابقی نهال است.  

وی بیان کرد: کشت و کار خرما در دنیا محدود است و مانند دیگر محصولات از جمله سیب، زردآلو، آلبالو و پرتقال نسبت بلکه یک کمربند جغرافیایی محدودی برای عمل‌آوری خرما وجود دارد.

طهماسبی یادآورشد: در زمان حاضر ۳۹ کشور خرما خیز با یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سالانه هشت میلیون تن محصول تولید می‌کنند و از این میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در چرخه صادرات و مابقی بعنوان مصرف داخلی و صنایع فرآوری استفاده می‌شود.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت:  ایران جزو کشورهای مهم تولیدکننده خرما در تنوع و رقم با کیفیت است و استان بوشهر با داشتن ۳۴هزا رو ۵۰۰ هکتار سطح زیر کشت و تولید ۱۷۰ هزار تن محصول و صادرات ۱۷ هزار تن خرما در پنخ ماه نخست امسال از استان‌های پیشرو در تولید این محصول است.

نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه بوشهر گفت: خرما بعنوان یک کالای استراتژیک می‌تواند اقتصاد یک کشور را به خوبی مدیریت کند.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: خرما در بین محصولات کشاورزی یکی از محدود کالاهایی است که قدرت ماندگاری بالا و تبدیل به محصولات دیگر را دارد.

وی بیان کرد: تولید، نگهداری ،برداشت، عرضه مناسب و تبدیل به واسطه صنایع تبدیلی، توزیع و بازاریابی مراحل مختلف اقتصاد خرماست که باید براساس دانش و فناوری نوین باشد.

صفایی بوشهری گفت: این کالای استراتژیک می‌تواند اقتصاد و تولید ناخالص ملی یک کشور را رشد دهد به همین دلیل نمایشگاه‌ها نقش مهمی در منظومه خرما دارند.

وی افزود: پیشنهاد می‌کنم از تولید تا توزیع وبازاریابی، میزگردها و کرسی‌های فکری در بخش خرما برگزار شود و از حالت سنتی به سمت دانش بنیان حرکت کنیم.

وی برضرورت تغییر شیوه آبیاری نخیلات و ایجاد تحول در استفاده از سیستم‌های نوین و صنایع بهره برداری خرما تاکید کرد.

صفایی بوشهری گفت: کشاورزی استان بوشهر با خرما شناخته می‌شود به همین دلیل ایجاد شهرک خرما و صنایع وابسته و شرکت‌های دانش‌بنیان در این عرصه در بوشهر بعنوان ترمینال فروش خرما به شکل الکترونیک و فیزیکی ضروری است.

نمایشگاه خرما تا 24 آبانماه در محل نمایشگاه بین المللی بوشهر برپاست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید