Iranian Agriculture News Agency

معاون سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:

مقدمات توسعه کشت‌ گلخانه‌ای به ۷۰۰ هکتار در استان فراهم و نهضت گلخانه‌ای آغاز شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در جلسه ستاد گلخانه ای استان با بیان اینکه بیش از ۵۴۳ هکتار اراضی مستعد کشت گلخانه‌ای در شهرستان‌های استان شناسایی شد که قابلیت واگذاری به متقاضیان را دارد، گفت: در اراضی شناسایی شده تمامی زیرساخت‌های آب، برق، گاز و سایر موارد فراهم و در دسترس است.

مقدمات توسعه کشت‌ گلخانه‌ای به ۷۰۰ هکتار در استان فراهم و نهضت گلخانه‌ای آغاز شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان جنوبی، مهدی عصمتی‌پور با اعلام اینکه نهضت گلخانه ای استان با قدرت پیش می رود، افزود: هشت مجتمع گلخانه‌ای در استان‌ فعالیت دارند و سطح زیرکشت گلخانه‌ای استان تا ابتدای سال جاری 5/67 هکتار با تولید سالانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: عمده محصولات گلخانه‌ای ‌استان شامل خیار، گوجه‌فرنگی، گیاهان دارویی، فلفل، آلوئه ورا، گل‌های شاخه بریده و سبزی و صیفی است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال هشت هکتار گلخانه در استان احداث شده است عنوان کرد: همچنین طرح احداث 37/5 هکتار گلخانه برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده است.

عصمتی‌پور یادآور شد: سهمیه استان در برنامه اقتصاد مقاومتی و توسعه کشت گلخانه‌ای هشت هکتار بود که به اتمام رسیده است، همچنین وزارت جهاد کشاورزی تیرماه گذشته ابلاغیه‌ای در خصوص ایجاد ۶۰ هکتار گلخانه به استان ارسال کرد که از این میزان تاکنون ۳۷ هکتار به بانک معرفی شده است و از این میزان هشت هکتار نیز اجرا شده است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های صنعتی کشور (۱۵ مهرماه) در خصوص احداث یکهزار هکتار طرح توسعه گلخانه در استان گفت: این استان سال‌هاست با خشکسالی و کمبود بارندگی دست و پنجه نرم می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اضافه کرد: با توجه به خشکسالی، توسعه گلخانه از مزیت‌های مهم استان است و باید به سمت توسعه محصولات گلخانه‌ای پیش برویم تا حداکثر بهره‌وری را از آب داشته باشیم.

وی یکی از مشکلات گلخانه‌های استان را نبود مهارت و آموزش‌های لازم دانست و گفت: زیرساخت‌های آموزشی بسیار خوبی در استان فراهم است اما گلخانه‌داران از نبود کارگر ماهر رنج می‌برند.

عصمتی‌پور خواستار راه‌اندازی مرکز آموزشی مهارتی در خراسان جنوبی شد و افزود: از این طریق افراد علاقمند می‌توانند دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز گلخانه‌ها را فرا بگیرند و مشکل بزرگی از استان حل خواهد شد.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: تمامی مقدمات توسعه کشت‌ گلخانه‌ای به ۷۰۰ هکتار در استان فراهم شده و نهضت گلخانه‌ای آغاز شده است.

رضا دره‌کی با بیان اینکه بیشترین میزان کشت گلخانه‌ای در استان مربوط به خیار است افزود: با توجه به تغییر الگوی کشت در استان باید به سمت محصولات متنوع پیش برویم.

وی بیان کرد: در حال حاضر ۲۰۲ طرح گلخانه‌ای در استان در حوزه‌های مختلف برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شده است که ۳۷ هکتار در حال تامین وثیقه یا اجرا است.

 معاون مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: توسط بانک کشاورزی تاکنون برای اجرای ۵.۳ هکتار گلخانه پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کرده است.

وی با اشاره به شناسایی ۲۰ آسیب در حوزه گلخانه‌های استان عنوان کرد: یکی از عمده مشکلات گلخانه‌ها نبود مهارت در کار است که در این زمینه از ابتدای سال تاکنون یکهزار و ۲۸۲ برنامه آموزشی ترویجی در قالب پنج هزار و ۱۲۵ نفر روز طرح توسعه کشت گلخانه‌ای در استان برگزار شده است.

دره‌کی تاکید کرد: ارائه و فراگیری آموزش‌های مهارتی در بحث گلخانه‌ها امری بسیار ضروری است و بیش از این باید مورد توجه واقع شود.

وی در ارتباط با توسعه گلخانه‌های کوچک مقیاس عنوان کرد: تاکنون پروانه تاسیس ۱۵۲ واحد در سطح ۳۷ هزار و ۵۰۰ مترمربع صادر شده است.

مجری طرح توسعه گلخانه‌های جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: همچنین ۱۰۱ پرونده با سطح 5/2 هکتار به مبلغ ۵۴ میلیارد و ۹۸ میلیون ریال برای تسهیلات به بانک معرفی شده است.

وی اضافه کرد: تاکنون ۴۴ واحد گلخانه در سطح ۱۰۲ مترمربع احداث شده است و ۱۴ واحد دیگر نیز تسهیلات دریافت کرده‌اند.

دره‌کی در ارتباط با تفاهم‌نامه توسعه یکهزار هکتاری گلخانه در استان تصریح کرد: در قالب این تفاهم ۷۰۰ هکتار مجتمع گلخانه، ۱۵۰ هکتار مجتمع بارگاه‌ زرشک، ۱۰۰ واحد دام و ۵۰ مجتمع شیلاتی ایجاد خواهد شد.

وی یادآور شد: با اجرای این تفاهم زمینه اشتغال هشت هزار نفر، تولید ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی صادرات محور و ارزآوری ۵۰۰ میلیون دلاری در استان پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید