Iranian Agriculture News Agency

ژاله کریمی نژاد عنوان کرد:

سیاست‌های تشویقی و تخفیف‌های بیمه‌ای برای تولید کنندگان محصولات گواهی شده و ارگانیک در خوزستان

مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در امور محیط زیست و سلامت غذا ضمن اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت گفت: علاوه بر سیاست‌هایی که دولت برای تولیدکنندگان محصولات گواهی شده و ارگانیک قائل شده تخفیف‌های بیمه‌ای قابل توجهی را نیز برای تولید کنندگان این محصولات در استان در نظر گرفته است.

سیاست‌های تشویقی و تخفیف‌های بیمه‌ای برای تولید کنندگان محصولات گواهی شده و ارگانیک در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، ژاله کریمی‌نژاد مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در امور محیط زیست و سلامت غذا در جلسه تولید محصولات گواهی شده با رویکرد ایجاد توسعه زنجیره تولید محصولات گواهی شده گفت: استان خوزستان در کنار 3 استان اصفهان، فارس و زنجان یکی از 4 پایلوت کشوری در زمینه تولید محصول گواهی شده و ارگانیک است و در همین راستا باید تلاش کنیم استان زرخیز خوزستان چون همیشه در این زمینه نیز به موفقیت‌های شایسته‌ای دست یابد.

وی با شاره به ماده 31 بند ج برنامه ششم توسعه گفت: در این ماده ضمن اشاره به توسعه محصولات سالم و زیستی بر اعمال استانداردهای ملی، گسترش مبارزه تلفیقی، مصرف بهینه نهاده‌ها، سم و کود و حمایت از کلینیک‌های گیاه پزشکی نیز تاکید شده است.

کریمی‌نژاد در ادامه ضمن اشاره به مکاتبات انجام شده از سوی وزارت متبوع با روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها اظهار کرد: طی نامه‌ای که در سال جاری از سوی مقام عالی وزارت صادر شد یکی از ارکان توسعه پایدار و ارتقاء سلامت جامعه تولید محصول کشاورزی ایمن عنوان شده که بر اساس وظایف مندرج در قوانین و احکام بالا دستی، امور مربوط به تولید، توسعه و فرهنگ سازی در زمینه مصرف این محصولات در حوزه سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: مسئله مهم دیگری که ما را ملزم به اجرای طرح محصولات گواهی شده می‌کند قانون حفاظت از خاک است که مشتمل بر 26 ماده بوده و این قانون در پورتال سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بارگذاری و آماده مطالعه می‌باشد.

مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در امور محیط زیست و سلامت غذا ضمن اشاره به ماده 14 قانون حفاظت از خاک گفت: در این ماده از قانون به صراحت اعلام شده است که در صورت بروز آلودگی خاک، آلوده کننده مکلف است بلافاصله گزارش آلودگی را به نزدیکترین اداره حفاظت از خاک اطلاع دهد و با هماهنگی و از طریق اداره مذکور آلودگی را تا رسیدن به حد مجاز برطرف کند.

کریمی‌نژاد در ادامه همچنین یادآور شد: دولت در جهت تشویق تولیدکنندگان محصولات گواهی شده و ارگانیک سیاست‌های تشویقی را برای کشاورزان قائل شده همچنین تخفیف‌های بیمه‌ای را نیز برای تولیدکنندگان محصولات گواهی شده و ارگانیک در نظر گرفته است و موارد مربوط به مجوزها، تخصیص اعتبارات و استمهال تسهیلات بخش کشاورزی برای محصولات ارگانیک نیز در حوزه عمل بانک کشاورزی خواهد بود.

وی گفت: پس از ورود کشاورز به پنجره الکترونیک و گذراندن مراحل مختلف در مرحله نهایی و پس از چک شدن آزمایش‌ها و تطبیق آنها با استانداردها گواهی برای محصولات صادر خواهد شد و این مجوز به جای یک سال برای 3 سال اعتبار خواهد داشت.

ژاله کریمی نژاد در ادامه با بیان این مطلب که استان خوزستان در زمینه IPM که پایه و اساس تولید محصولات گواهی شده است ضمن سیر روند صعودی، در مقام اول کشور ایستاده است عنوان کرد: در بحث سطوح مبارزه بیولوژیکی نیز که در سطح 80 هزار هکتار اعمال شده استان خوزستان مقام اول را از آن خود کرده است.

وی گفت: از سال 92 تا کنون جمعا 434 برند برای انواع محصولات کشاورزی با ریسک بالا در استان خوزستان صادر شده است.

مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در امور محیط زیست و سلامت غذا در ادامه اذعان داشت: آنچه بسیار مهم است فرهنگ‌سازی در سطح جامعه است تا توانیم با تنظیم نظام عرضه و تقاضا برای این محصولات بازارسازی نموده و ضمن ایجاد زنجیره تولید بتوانیم جایگاه محصولات گواهی شده و ارگانیک را در جامعه تثبیت کنیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید