Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

بهبود 4 میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی و غذای کشور

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ازلحاظ ارزشی، تراز بازرگانی بخش کشاورزی و غذای کشور در حدود 4 میلیارد دلار بهبود پیداکرده است.

بهبود  4 میلیارد دلاری تراز تجاری بخش کشاورزی و غذای کشور

به گزارش خبرنگار ایانا؛ شاهرخ شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در «همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» بابیان اینکه سیاست‌های توسعه صادرات و مدیریت واردات در بخش کشاورزی منجر به آن شده تا تراز بازرگانی کشورمان بهبود پیدا کند، گفت: ازلحاظ ارزشی، تراز بازرگانی بخش کشاورزی و غذای کشور در حدود 4 میلیارد دلار بهبود پیداکرده است.

وی تصریح کرد: تراز تجاری کشورمان از منفی 17.57 میلیون تن به ارزش منفی 8 میلیارد دلار در سال 91 با نوساناتی بهبود پیداکرده و به منفی 13.48 میلیون تن به ارزش منفی 4.31 میلیارد دلار رسیده است.

شجری ادامه داد: از سال 91، صادرات محصولات کشاورزی از 4 میلیون و 480 هزار تن به ارزش 6 میلیارد دلار با نوساناتی به حدود 7 میلیون تن به ارزش 6.5 میلیارد دلار افزایش پیداکرده است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی اذعان کرد: سیاست‌های کشاورزی با مدیریت واردات از 22 میلیون تن به ارزش 14.35 میلیارد دلار به 20.5 میلیون تن به ارزش 10.7 میلیارد دلار کاهش پیداکرده است.

وی با یادآوری اینکه بیش از 50 درصد صادرات محصولات کشاورزی کشورمان به کشورهای عراق، افغانستان و امارات انجام می‌شود، تصریح کرد: انحصار صادرات محصولات کشاورزی ما در اختیار این سه کشور است و باید راهکارهایی را دنبال کنیم که باسیاست نفوذ و توسعه، جامعه هدف صادراتی را توسعه دهیم.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی بابیان اینکه موافقت‌نامه تجاری ایران با اتحادیه اوراسیا فرصت خوبی برای شکستن انحصار است، افزود: امید می‌رود پس از سه سال ایران به عضویت این اتحادیه درآید.

وی در این همایش ضمن بررسی وضعیت مبادلات ایران با کشورهای اتحادیه اوراسیا، گفت: مجموع صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه‌ی اقتصادی اوراسیا در حدود 405 هزار تن به ارزش 315 میلیون دلار است و سهم ایران از این صادرات 5.81 درصد است.

مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مجموع صادرات کشورهای عضو اوراسیا به جهان در حوزه کشاورزی نیز 32 میلیون و 793 هزار تن به ارزش 33 میلیارد و 934 میلیون دلار است.

شجری در پایان صحبت‌های خود راهکارهایی را نیز در راستای افزایش اثربخشی این توافقنامه ازجمله رفع موانع امور بانکی، نقل و انتقالات مالی بین بانک‌های دو طرف، استفاده از ارز ملی در مبادلات تجاری فی‌مابین، برقراری بیمه صادرات و واردات محصولات کشاورزی و ... ارائه کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید