Iranian Agriculture News Agency

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد

سهم 80 درصدی تجارت ایران و اوراسیا در اختیار بخش کشاورزی است

پیش‌بینی سواپ گندم در آینده‌ای نزدیک

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در توافقنامه اتحادیه اوراسیا و ایران ۸۰ درصد مبادلات تجاری ایران و اوراسیا مربوط به بخش کشاورزی و صنعت غذا و تنها حدود ۲۰ درصد از این تجارت مربوط به بخش صنعت است.

 سهم 80 درصدی تجارت ایران و اوراسیا در اختیار بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا، علی‌اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا» که امروز در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اتحادیه اوراسیا امضاشده و طی سه سال آینده می‌تواند تبدیل به تجارت آزاد بین این کشورها با تعرفه صفر شود.

وی بابیان اینکه اگر ایران و پنج کشور عضو بتوانند با یکدیگر به توافق برسند؛ درنهایت پس از ٣سال منجر به تجارت آزاد خواهد شد، افزود: بازار ایران روی ۵ کشور روسیه، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس و قرقیزستان گشوده خواهد شد و بازار اتحادیه اوراسیا نیز در اختیار ایران قرار می‌گیرد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در توافقنامه اتحادیه اوراسیا و ایران ۸۰ درصد مبادلات تجاری ایران و اوراسیا مربوط به بخش کشاورزی و صنعت غذا و تنها حدود ۲۰ درصد از این تجارت مربوط به بخش صنعت است.

 مهرفرد با یادآوری این موضوع که کشاورزی و صنعت غذا در کشورمان از تولید سنتی به صنعتی و نیمه‌صنعتی تبدیل‌شده است، گفت: توسعه تولیدات صنعتی نیاز به بازارهای تجاری دارد که ضرورت این توسعه، ارتباط با بازارهای بین‌المللی و منطقه‌ای است.

مهرفرد با اشاره به اینکه مشکلات ناشی از تحریم‌ها سبب شده تا در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور کم‌رنگی داشته باشیم، افزود: اتحادیه اوراسیا با جمعیتی بالغ‌بر ٢٠٠میلیون نفر می‌تواند بازار خوبی را برای کشورمان رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه موافقت‌نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا عالی‌ترین سطح همکاری اقتصادی است، تصریح کرد: امضای این موافقت‌نامه نیاز به تأیید دولت و مجلس هر کشور دارد؛ بنابراین در هر پنج کشور حاضر در اتحادیه اوراسیا این مهم بررسی شده و به تأیید دولت و مجلس کشورهایشان رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ازجمله اهداف امضای این موافقت‌نامه و ثمرات آ‌ن برای کشور، دسترسی به توسعه بازار صادراتی است، ادامه داد: دسترسی آسان و تسهیل در ورود کالاهای موردنیاز کشورمان نیز از اهداف و نتایج مثبت امضای این تفاهم‌نامه است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در بخش کشاورزی و صنعت غذا، تعرفه‌ها به صفر نرسیده است، افزود: بر اساس این موافقت‌نامه تنها برای ۱۲۶ کد تعرفه از جانب اتحادیه اوراسیا در نظر گرفته‌شده و از 98 کد تعرفه‌ای طرف ایرانی، ۶۱ کد تعرفه کاهشی و ۳۷ کد فریز در قالب تخفیف اعمال‌شده است.

مهرفرد ادامه داد: در حال حاضر یک تجارت محدود در بخشی از کالاها را شروع کرده‌ایم و در سه سال آینده باید دید که آیا موفق بوده‌ایم تا بخش دیگری از کالاها را به این موافقت‌نامه ترجیحی بیفزاییم یا خیر.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه عضو اتحادیه اوراسیا نشده‌ایم، افزود: در این توافق‌نامه بنا بوده تا برای واردات کالاها از اتحادیه اوراسیا، امتیازاتی برای کشورهای عضو در نظر گرفته شود و در مقابل نیز در جهت کالاهای مازاد امتیاز بگیریم.

درزمینهٔ صنایع لبنی توافق نکرده‌ایم

مهرفرد بابیان اینکه در برخی محصولات مانند ذرت، کنجاله سویا، مقداری برنج و گوشت واردات از سایر کشورها داریم، تصریح کرد: تفاوتی نمی‌کند که این واردات از اتحادیه اوراسیا باشد یا از دیگر کشورها؛ بنابراین واردات از اتحادیه، مشکلی برای کشور ایجاد نخواهد کرد. البته در این توافقنامه، به محصولاتی که ایران با اتحادیه اوراسیا در آن‌ها رقیب به شمار می‌رود (مانند لبنیات) پرداخته نشده است.

وی دراین‌باره تصریح کرد: برای اینکه به تولید و اقتصاد کشورمان صدمه‌ای وارد نشود، اجازه کاهش تعرفه برخی محصولات مانند محصولات لبنی داده نشده است. البته اتحادیه اوراسیا نیز اجازه کاهش تعرفه به ما نداده، زیرا کشور بلاروس تولیدکننده بزرگ محصولات لبنی است و باوجود موافقت سایر کشورهای عضو، این کشور موافقت نکرده است؛ در خصوص محصولات دیگری مانند گندم نیز کاهش تعرفه توسط دو کشور اعمال نشده است.

مهرفرد ادامه داد: ایران درزمینهٔ صادرات صنعت غذا، انواع میوه‌ها، محصولات گلخانه‌ای و خشکبار ازجمله کشمش، خرما و پسته، آبمیوه و فرآورده‌های شیلاتی ازجمله ماهی و میگو امتیاز دریافت کرده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: امتیازهایی که به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا داده‌ایم، عمدتاً در حوزه کالاهایی بوده که واردکننده آن هستیم؛ ازجمله ذرت، جو، کنجاله، حبوبات و سایر کالاها به‌ویژه گوشت، روغن (عمدتاً روغن آفتابگردان) که درزمینهٔ اغلب آن‌ها در کشور با کسری مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینکه در سه تا چهار سال گذشته کارخانه‌های لبنی کشور امکان صادرات به اوراسیا به‌ویژه روسیه را نداشتند، گفت: امروز تمام کارخانه‌های بزرگ لبنی و همچنین شرکت‌های پرورش‌دهنده ماهی و میگو می‌توانند به این کشور به‌راحتی محصول خود را صادر کنند.

مهرفرد بابیان اینکه این موافقت‌نامه تنها محدود به کاهش تعرفه‌های تجاری نبوده است، تصریح کرد: ایجاد کریدور سبز گمرکی و تعیین پایه ارزش گمرکی کالا‌های مختلف، دو اقدام مهم گمرک ایران برای تجارت با دیگر کشور‌ها بود که باعث تسهیل صادرات محصولات ایران به‌ویژه در بخش کشاورزی شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در گذشته، ارزش کالاهای گمرکی ایران به‌درستی تعیین نمی‌شده است، گفت: در گذشته کشورهای واردکننده، برای ورود کالاهای ایرانی، قیمت تعیین می‌کردند که خوشبختانه در شرایط جدید، ارزش تعیین‌شده توسط گمرک ایران ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ارزش تعیین‌شده توسط گمرک ایران سبب کاهش هزینه‌های صادرات خواهد شد، ادامه داد: همچنین در تفاهم‌نامه اوراسیا به‌صورت آینه‌ای عمل کرده‌ایم و متعهد شده‌ایم تا سه سال آینده تعرفه‌های گمرکی در محصولات صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات تغییری نداشته باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در حوزه صنایع کشاورزی شرایط برای توسعه صادرات فراهم است؛ طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید محصول ازجمله افزایش سطح گلخانه‌ها سبب شده تا پایان دولت سطح گلخانه‌ها به دو برابر افزایش پیدا ‌کند که افزایش تولید محصولات کشاورزی و امکان توسعه صادرات را فراهم می‌کند.

زمستان، فرصتی برای تجار ایران

مهرفرد با اشاره به شرایط آب و هوایی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا برای صادرات به این کشورها گفت: در بسیاری از ماه‌های سال در کشورهای عضو امکان تولید محصولات کشاورزی به دلیل سرما و یخبندان وجود ندارد که می‌تواند زمینه‌ساز صادرات محصولات کشاورزی به این کشورها شود.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به وضعیت حمل‌ونقل در کشور اشاره کرد و ادامه داد: درزمینهٔ لجستیک، حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای نیز با همکاری وزارت راه و شهرسازی اقدامات خوبی انجام‌شده است. در این رابطه اقداماتی چون ریل‌گذاری و اتصال گیلان به جمهوری آذربایجان (آستارا-آستارا) نیز در دستور کار است.

عبور موقت گندم از ایران به مقصد عراق و سوریه

وی با اشاره به ورود موقت گندم به کشور افزود: ظرفیت کارخانه‌های آرد کشور دو برابر نیاز داخل است، بنابراین ورود موقت گندم و تبدیل آن به آرد و صادرات این کالا، یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا در کشورهای اطراف ایران از قبیل عراق و سوریه هفت میلیون تن بازار آرد وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

پیش‌بینی سواپ گندم در آینده‌ای نزدیک

معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآوری کرد: بر اساس موافقت‌نامه موقت تجاری بین ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا، یادداشت تفاهمی با روسیه و قزاقستان در سه زمینه ورود موقت، ترانزیت و سواپ گندم امضا شد. در آن توافق، سواپ گندم پیش‌بینی‌شده اما هنوز جزییات آن مشخص نیست.

قرارداد سواپ (swap) یا معاوضه به معنای دریافت کالا در یک نقطه و تحویل معادل آن در نقطه دیگری از جغرافیای موردنظر است.

نظارت کافی بر واردات از بلاروس

مهرفرد در ارتباط با تجارت با بلاروس با توجه به آلودگی این منطقه به اورانیوم به دلیل واقعه چرنوبیل گفت: از این کشور تنها محصولاتی وارد می‌شود که تحت نظارت‌های لازم بوده و بر اساس رصد تولید محصول توسط سامانه‌های این کشور مشخص ‌شود که آن کالا در چه منطقه‌ای تولیدشده است. علاوه بر آن، رصدهای نهایی در گمرک ایران نیز به سبب حساسیت موضوع، انجام خواهد گرفت.

مهرفرد در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: تاکنون دولتی‌ها در این تفاهم‌نامه حضور داشتند زیرا باید پروتکل امضاء می‌شد؛ اما از امروز بخش خصوصی باید فعال‌تر شود و دولت بیشتر نقش پشتیبانی و حمایت را داشته باشد. تاکنون مذاکرات سنگین و پر چالشی با کشور‌های عضو اتحادیه اوراسیا انجام‌شده که نتیجه آن در اختیار کشاورزان و صادرکنندگان قرارگرفته است.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید