Iranian Agriculture News Agency

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان عنوان کرد:

تولید بیش از 10 میلیون تخم سبز و چشم زده ماهی قزل آلا در شهرستان فریدونشهر

مزرعه چشمه تنگوله شهرستان فریدونشهر طی شش ماهه اول سال جاری بیش از 10 میلیون تخم سبز و چشم زده ماهی قزل آلا تولید و ضمن تبدیل به بچه ماهی، به مزارع پرورش ماهی سردابی در سطح استان اصفهان و سایر استان های کشور ارائه داده است.

تولید بیش از 10 میلیون تخم سبز و چشم زده ماهی قزل آلا در شهرستان فریدونشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، مهندس عباسی مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان، با اعلام این خبر گفت: تولیدات شیلات به عنوان پدافند غیر عامل در تامین نیاز اولیه تولید در توسعه آبزی پروری در کشور و همچنین استان اهمیت زیادی دارد.

وی افزود: در درجه اول پشتیبانی به منظور تامین نهاده های مورد نیاز  این صنعت ضروری است و از طرفی برای فعالیت مراکز پرورش ماهی قزل  آلا در کشور تامین بچه ماهی که  یکی از حلقه های مهم محسوب می شود.

عباسی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از  70 درصد این نهاده از طریق  واردات در اختیار تولید کنندگان قرار می گیرد و در صورت تولید در داخل کشور با توجه به پتانسیل های موجود ، از خروج ارز از کشور جلوگیری می شود .

لازم به توضیح است؛مزرعه آبزی نگین شایان به عنوان یک مزرعه نمونه کشوری علاوه بر داشتن زنجیره تولید ماهی قزل آلا ، به طور تخصصی با استفاده از توان علمی گروه شیلات دانشگاه صنعتی اصفهان، موفق به تولید جمعیت مولد مناسب جهت تولید تخم چشم زده و گله تمام ماده با کیفیت در طول سال برای اولین بار در کشورشده است

همچنین با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان و بهره برداری از مارکرهای ژنتیکی با تولید یک قطعه نر تغییر جنسیت یافته امکان بهره برداری با کیفیت را مهیا نموده است و نیاز به نگهداری تعداد بالای ماهیان نر را کاهش داده است. 

پیش بینی می گردد در طول سال جاری  بیش از 40 میلیون تخم چشم زده در این مزرعه تولید شود

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید