Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

برای تامین کمباین جهت برداشت کلزا در استان هیچ مشکلی وجود ندارد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به تامین کمباین مورد نیاز کشاورزان جهت برداشت کلزا از مزارع استان عنوان کرد: این اطمینان را به کشاورزان عزیز استان می‌دهم که اجازه نخواهیم داد هیچ کشاورزی جهت برداشت محصول کلزای خود با مشکل کمبود کمباین مواجه شود.

برای تامین کمباین جهت برداشت کلزا در استان هیچ مشکلی وجود ندارد

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگوی تلفنی برنامه زنده بی‌تعارف ضمن اشاره به تامین ۸۱ درصد از انرژی روزانه مورد نیاز مملکت از طریق تولیدات کشاورزی داخلی و همچنین موفقیت‌های بی‌شمار در تولید گندم، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و آبزیان گفت: علی‌رغم تمام موفقیت‌های حاصله در بخش‌های مختلف کشاورزی استان، در زمینه تولید روغن به ۱۶ درصد ضریب خوداتکایی رسیده‌ایم و در حال حاضر ۸۴ درصد روغن خوراکی از خارج از کشور وارد می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: برای این میزان روغن وارداتی به کشور ضمن خروج سالانه 3.5 تا ۴ میلیارد دلار ارز از کشور، ۳ میلیون شغل نیز برای کشور صادر کننده ایجاد می‌کند که این حجم واردات و خروج این میزان ارز از کشور برای ما به عنوان پیشکسوتان بخش کشاورزی کشور جلوه خوبی ندارد ضمن اینکه این روغن از نظر سلامت و میزان پالم موجود نیز کیفیت مطلوبی ندارد.

چنگلوایی همچنین در ادامه ضمن اشاره به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی افزود: در همین راستا و با تاکیدات ریاست جمهور و مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت تولید حداکثری دانه‌های روغنی انجام و در این زمینه به خودکفایی برسیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با بیان این مطلب که بهترین گیاه برای تولید روغن گیاه کلزا است تصریح کرد: از جمله مزایای مهم کشت گیاه کلزا می‌توان به ارزش اقتصادی بالا، حاصلخیزی خاک، پایداری تولید و تناوب خوب این‌ گیاه با سایر غلات اشاره کرد.

وی عنوان کرد: گیاهی که پس از کلزا در مزارع کاشته می‌شود، حداقل یک تا ۱.۵ تن در هکتار افزایش عملکرد خواهد داشت.

چنگلوایی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۲ تولید کلزای استان 6 هزار و ۸۰۰ تن و روغنی که از این میزان کلزا استحصال شد 3 هزار تن بود و ما توانستیم در زمینه تولید روغن به خودکفایی ۴ درصدی دست یابیم اما در سال ۱۳۹۸ کل تولید کلزای استان ۴۹ هزار تن و میزان روغن تولید شده از این میزان نیز ۲۰ هزار تن بود که امسال در زمینه تولید روغن شاهد رشد ۲۹ درصدی بودیم.

وی افزود: امسال طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد ۸۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کلزا کشت شود که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت ۱۴۰ هزار تن دانه روغنی کلزا استحصال شود و در این زمینه بتوانیم به خودکفایی ۸۷ درصدی دست یابیم.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به درآمد حاصله از کشت کلزا برای کشاورزان گفت: در آمد حاصله از کشت هر کیلوگرم کلزا معادل ۲ کیلوگرم گندم است یعنی اگر بتوانیم در یک مزرعه ۳ تن کلزا تولید کنیم معادل درآمد 6 تن گندم خواهد بود همچنین هزینه تولید کلزا نیز از گندم کمتر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه ضمن اشاره به اقدامات دولت در زمینه خرید تضمینی کلزا افزود: طی سال‌های گذشته، کلزا بیشترین افزایش قیمت خرید تضمینی را به خود اختصاص داده است که امسال نیز نسبت به سال گذشته شاهد افزایش قیمت یک هزار و ۳۳۰ تومانی قیمت این محصول بودیم.

وی گفت: دولت برای تامین ادوات خاص کاشت و ادوات برداشت از جمله هد کمباین یارانه به کشاورزان پرداخت می‌کند همچنین برای کاشت و تامین نهاده‌ها نیز تسهیلات بانکی به کشاورزان تعلق خواهد گرفت.

چنگلوایی همچنین در خصوص کمباین‌های برداشت کلزا عنوان کرد: کمباین‌های برداشت گندم با تغییر هد می‌توانند کلزا را برداشت کنند که برای تامین کمباین مورد نیاز کشاورزان ۲۵۹ دستگاه کمباین داخلی و مابقی از سایر استان‌های کشور برای برداشت این محصول راهبردی وارد استان خواهند شد و در همین راستا به کشاورزان عزیز این اطمینان را می‌دهیم که اجازه نخواهیم داد هیچ کشاورزی برای برداشت کلزا با مشکل مواجه شود.

این مقام مسئول اذعان داشت: تا امروز در استان خوزستان ۶۲ هزار هکتار عقد قرارداد انجام و حدود ۳۰ هزار هکتار نیز کشت انجام شده و این در حالی است که در سال گذشته و در زمان مشابه ۸ هزار و ۶۰۰ هکتار کشت کلزا در اراضی استان کشت شد که مقایسه این ارقام نشان دهنده رشد ۳.۵ برابری کشت این محصول راهبردی است.

چنگلوایی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدواریم همانگونه که استان خوزستان ۸ سال پیاپی بر بام تولید گندم کشور قرار دارد در زمینه کشت کلزا نیز بتوانیم به این موفقیت بزرگ دست یابیم.

لازم به ذکر است، در حاشیه این برنامه کشاورزان استان نیز ضمن بیان نقطه‌نظرات، مطالبات خود از جمله تامین کمباین و هماهنگی جهت دریافت نهاده‌ها را مطرح کردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید