Iranian Agriculture News Agency

رئیس شبکه دامپزشکی قیروکارزین:

آغاز پایش بیماری مشمشه در قیروکارزین

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قیروکارزین گفت: طرح پایش بیماری مشمشه با نمونه گیری از خون در اسب داری های قیروکارزین آغاز شده است.

آغاز پایش بیماری مشمشه در قیروکارزین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمد جواد موسوی افزود: پایش و مراقبت از بیماری مشمشه در اسب ها پس از اخذ رضایت کتبی از اسب داران طی دو مرحله با فواصل 6 ماهه انجام می شود.

به گفته وی تا به حال  بهترین روش کنترل و پیشگیری از این بیماری شناسایی حیوانات آلوده به عامل بیماری است که به این منظور تست سرمی تشخیصی انجام می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مشمشه یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، اظهار کرد:  خطر انتقال بیماری به افراد در تماس مستقیم با دام آلوده وجود دارد و در تک‌ سمی های حساس باعث تلفات و صدمات اقتصادی شدید به صنعت پرورش اسب می شود.

 موسوی تصریح کرد: مشمشه یک بیماری عفونی و مشخصه آن تشکیل زخم ‌هایی در دستگاه تنفس فوقانی و پوست است و با توجه به اهمیت بیماری در انسان، دام‌ های مبتلا بعد از شناسایی باید معدوم شوند.

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان قیروکارزین تاکید کرد: هیچ نوع واکسن موثری جهت پیشگیری از بیمـاری به بازار عرضه نشده است و مهمترین راه کنترل و ریشه کنی این بیماری شناسایی و حذف حیوانات آلوده خواهد بود.

 رعایت شرایط قرنطینه‌ای، ضدعفونی نواحی آلوده و جلوگیری از هر گونه تردد غیر مجاز دام از مهمترین روش‌های مهار این بیماری است.

اسب داران به منظور مشارکت در این طرح و بهره مندی از آن می توانند با مراجعه حضوری به شبکه دامپزشکی قیروکارزین نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند که در این راستا تا کنون از 12 رأس اسب خون گیری شده است.

قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید