Iranian Agriculture News Agency

خون میرزایی در گفتگو با ایانا مطرح کرد:

رایزنی برای صدور مجوز پرورش تیلاپیا در استان کرمان

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: مجوز پرورش تیلاپیا در استان کرمان در حال حاضر در مرحله رایزنی است و هنوز مجوز آن صادر نشده است.

رایزنی برای صدور مجوز پرورش تیلاپیا در استان کرمان

نبی‌الله خون میرزایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار ایانا، در رابطه با تولید ماهی تیلاپیا در برخی استان‌های کشور اظهار کرد: طبق توافقی که با سازمان محیط‌ زیست داشتیم 4 استان خراسان جنوبی، سمنان، قم و یزد را برای پرورش ماهی تیلاپیا در نظر گرفتیم.

وی افزود: شرایط اقلیمی استان کرمان هم تا حد بالایی شبیه به 4 استان پرورش‌دهنده این ماهی است و پیگیر آن هستیم که با رایزنی با سازمان محیط‌ زیست و رفع دغدغه‌های کارشناسی آن‌ها برای این استان هم مجوز بگیریم.

خون میرزایی تأکید کرد: مجوز پرورش تیلاپیا در استان کرمان در حال حاضر در مرحله رایزنی است و هنوز مجوز آن صادر نشده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مناسب بودن شرایط اقلیمی ایران برای پرورش ماهی تیلاپیا خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم نسبتاً خشک ایران و محدودیت آب‌های شیرین در کشور، می‌توان از ظرفیت بالای آب‌های شور برای پرورش این نوع ماهی مناسب است.

وی افزود: ماهی تیلاپیا مقاوم به شوری و دیگر پارامترهای محیطی است و این ماهی گونه‌ای است که تراکم پذیر بوده و در سطح و حجم کم قابلیت پرورش بالاتری نسبت به سایر گونه‌ها دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: همچنین قیمت تمام‌شده این ماهی نسبت به سایر گونه‌ها پایین‌تر است و این ماهی را برای قشر متوسط و رو به پایین جامعه هدف‌گذاری کردیم.

وی با اشاره به اقدامات فنی برای پرورش تیلاپیا اذعان کرد: اقدامات فنی و بیوتکنیک پرورش شامل تکثیر، فرمول‌های غذایی و موضوعات مرتبط با آن را با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و پرورش‌دهندگانی که به‌صورت پایلوت بر روی این ماهی کار کرده‌اند، نهایی کرده ایم و در حال حاضر بسته فنی پرورش این ماهی آماده ارائه به سرمایه‌گذاران است.

خون میرزایی با تأکید بر اینکه باوجود تولید داخل، کشور نیازی به واردات تیلاپیا ندارد، تصریح کرد: با تولید مناسب ماهیان گرمابی و سردآبی، بازار نیازی به واردات ماهی تیلاپیا ندارد اما اگر ضرورتی وجود داشته باشد مجوز آن صادر می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید