Iranian Agriculture News Agency

قربان‌زاده:

1 میلیون و 262 هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد

عضو کمیته پدافندغیرعامل وزارت جهاد کشاورزی گفت: سازمان شیلات ایران براساس برنامه توسعه ششم، توسعه آبزی پروری را در دستور کار دارد، به طوری که در نظر دارد میزان تولید حاصل از صیادی را از 60 درصد به 50 درصد کاهش و تولید آبزی پروری را از 40 درصد به 50 درصد تغییر دهد.

1 میلیون و 262 هزار تن محصولات شیلاتی در کشور تولید شد

رجبعلی قربان زاده مدیر کل دفتر برنامه و بودجه و عضو کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا اظهار کرد: میزان تولیدات شیلات در سال گذشته یک میلیون و 262 هزار تن بوده است.

وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی را بر عهده دارد، افزود: سازمان شیلات نیز برای حفظ و امنیت این میزان از تولید و جلوگیری از تهدیدات براساس دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل عمل می کند.

قربان‌زاده ادامه داد: کشورمان 5700 کیلومتر نوار ساحلی دارد و اکثر تولیدات و فعالیت‌های این سازمان در نوار مرزی کشور انجام می شود؛ همچنین آبزی پروری و صید در برخی از استان های مرزی مانند کرمانشاه در حال انجام است.

وی با بیان اینکه این موضوعات سبب می شود تا پروژه های این سازمان در دسته پدافند غیرعامل قرار گیرد، افزود: به طور مثال در پروژه قصر شیرین در کرمانشاه علاوه بر تولید و اشتغال، سدی در جلوی مرز به دلیل حوضچه های آبی ایجاد شده که پدافند غیرعامل محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه شیلات از ۱۰ سال گذشته سعی کرده پروژه هایی که اجرا می کند با دستورالعمل های پدافند غیرعامل انطباق داشته است، افزود: از دیگر اقدامات این سازمان ارزیابی و سطح بندی زیرساخت های شیلاتی، بر اساس دستورالعمل سازمان پدافند غیرعامل و همچنین بررسی اثرات تحریم بر فعالیت های شیلاتی و ارائه راهکارهای آن بوده است.

وی اقدامات آتی این سازمان را خرید تجهیزات زیرساخت‌های تکثیر و پرورش صید و صیادی عنوان کرد و گفت: نصب سامانه ردیاب و یا کنترل تردد شناورها نیز در دست اقدام است؛ در حدود یکهزار فرود شناور صیادی در شمال و جنوب کشور وجود دارد که نصب سامانه ردیاب علاوه بر اشتغال و تولید سبب امنیت منطقه و کمک به نیروی دریایی در کشور خواهد کرد.

 وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیوتروریسم اشاره کرد و گفت: واردات محصولاتی مانند تخم چشم زده ماهی با کنترل و مطالعات با کمک سازمان دامپزشکی صورت می گیرد؛ زیرا بحث های کنترلی، بهداشتی و قرنطینه ای جزو فعالیت های سازمان دامپزشکی است؛ بنایراین سازمان شیلات میزان نیاز خود را به سازمان دامپزشکی اعلام می کند و این سازمان کشور مقصد را بر اساس مطالعات انجام شده انتخاب می کند.

عضو کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پس از اتمام سیکل اداری کارشناسان و متخصصان سازمان دامپزشکی در فرودگاه و در فضای قرنطیه‌ای 2 تا 3 مرحله آزمایش انجام می‌دهند و پس از آن اجازه ترخیص و ورود به مزرعه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه کشورمان در سه بخش تخم چشم زده، غذای آبزیان و تون ماهیان، واردات انجام می دهد، اظهار کرد: در غذای آبزیان براساس کیفیت غذا و شرکت های درخواست کننده مجوزات لازم اخذ و واردات انجام می شود.

عضو کمیته پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت صید و صیادی در کشور نیز گفت: در حدود ۱۵۰ هزار نفر صیاد در کشور وجود دارد و بالغ بر ۱۱ هزار و شناور اعم از لنج، قایق و کشتی در شمال و جنوب کشور در حال فعالیت است.

وی با اشاره به اینکه ذخایر دریایی در جهان در حال کاهش است و دریای عمان، خلیج فارس و دریای خزر نیز مستثنی از این موضوع نیستند، افزود: سازمان شیلات براساس برنامه توسعه ششم، توسعه آبزی پروری را در دستور کار دارد، به طوری که در نظر دارد میزان تولید حاصل از صیادی را از 60 درصد به 50 درصد کاهش و تولید آبزی پروری را از 40 درصد به 50 درصد تغییر دهد.

قربان‌زاده در بخشی از سخنان خود به پرورش ماهی در قفس اشاره کرد و افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه، این سازمان برای پرورش 200 هزار تن ماهی در قفس در دریا هدفگذاری کرده است که کمک بزرگی به حفظ ذخایر و  سوق دادن  جامعه صیادی به آبزی‌پروری خواهد کرد؛ همچنین سرمایه‌گذاران نیز استقبال خوبی از این بخش کرده‌اند.

وی در پایان گفت: در حال حاضر پرورش ماهی در قفس در سال 97 در حدود 15 هزار تن بوده است که امید می‌رود این میزان در سال جاری به 30 هزار تن برسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید