Iranian Agriculture News Agency

کیخا:

ذرت‌های آلوده وارد سبد غذایی مردم نشده است

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه ذرت‌های آلوده وارد سبد غذایی مردم نشده است، گفت: ۱۴۹ هزار تن ذرت آلوده توسط دولت معدوم می‌شود.

ذرت‌های آلوده وارد سبد غذایی مردم نشده است

احمد علی کیخا  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح جلسه کمیسیون متبوع خود پیرامون موضوع ذرت‌های آلوده، گفت: اخیراً خبری در رسانه‌ها از قول یکی از نمایندگان مجلس در ارتباط با ترخیص ذرت‌ها آلوده در کشور مطرح شده است، در همین راستا کمیسیون کشاورزی مجلس پیرو جلسات گذشته، به منظور شفافیت بیشتر جلسه‌ای با حضور مسئولان اجرایی مربوطه برگزار کرد.  

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه 490 هزار تن ذرت طبق روال هر سال توسط 8 الی 10 شرکت وارد کشور شده که سهم کوچکی از آن مربوط شرکت‌های وابسته به جهاد کشاورزی است.

350 هزار تن از ذرت‌های وارد شده سالم ترخیص شدند /  هیچ تقلبی در ترخیص صورت نگرفته است

وی با تاکید بر اینکه معیارهای استاندارد در ایران بسیار سخت‌گیرانه‌تر ازبسیاری از کشور‌های دنیا است، افزود: حدود 350 هزار تن از ذرت‌های وارد شده با توجه به استعلام‌هایی که از گمرک و سازمان ملی استاندارد شده سالم بوده و ترخیص شدهاست، بر همین اساس کسی هم نمی‎تواند ادعا کند که در این ترخیص تقلبی صورت گرفته است. هر چند از دادستانی کل کشور هم به عنوان مدعی العموم درخواست کردیم به این موضوع ورود کرده و در صورت وجود مدارکی دال بر تخلف و عدم رعایت استاندارها در ترخیص با متخلفان به شدت برخورد کند.

 149 هزار تن از ذرت‌های آلوده معدوم‌ می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر و قدردانی از اقدامات سازمان ملی استاندارد، گمرک و دستگاه‌های نظارتی به جهت ایستادگی در مقابل فشارها و ممانعت از ترخیص ذرت‌های آلوده، اظهار کرد: جمع بندی دولت در مرداد ماه این بوده است که برای معدوم‌سازی 149 هزار تن ذرت‌های آلوده اقدام کنند. البته چاره‌ای جز این کار نبوده و بحث‌های مختلفی از قبیل ری اکسپورت کردن و صادرات مجدد ذرت‌ها از کشور مبدا بنابر دلایل متعدد توصیه نمی‌شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس، با اشاره به درخواست کمیسیون کشاورزی از دادستانی کل کشور و وزارت اطلاعات جهت نظارت بر روند ترخیص ذرت‌ها، تصریح کرد: دولت و سازمان اموال تملیکی که در حال حاضر متولی ذرت‌های آلوده است باید با رعایت اصول فنی و شرایط قرنیطنه جهت معدوم‌سازی ذرت‌های باقی مانده ازسال 95 اقدام کنند. 

هیچ آلودگی در سبد غذایی مصرفی مردم وجود ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی و آلودگی در سبد غذایی مصرفی مردم وجود ندارد، گفت: این اطمینان را به مردم می‌دهم که ذرت‌های آلوده به هیچ عنوان وارد سبد غذایی مردم نشده است. ازطرفی نماینده‌ای که این موضوع را مطرح کرده به موضوع ورود ذرت‌های آلوده به سبد غذایی مردم اشاره نکرده است بلکه اعلام کرده که امکان دارد ازطریق فرآورده‌های دامی، موجب آلودگی سبد غذایی مردم شود، در حالی که ذرت‌های آلوده به هیچ عنوان وارد سبد غذایی مردم نشده است./

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید