Iranian Agriculture News Agency

سیاستهای اولویت دار سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی براساس کشاورزی قراردادی شکل گرفته است

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: بخش کشاورزی استان آذربایجان شرقی از پتانسیل بسیار خوبی در تولید انواع محصولات کشاورزی برخوردار است.

سیاستهای اولویت دار سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی براساس کشاورزی قراردادی شکل گرفته است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس فیروز باقرزاده در گفتگوی تلفنی با خبرنگار صدای مرکز آذربایجان شرقی (برنامه چرتکه رادیو تبریز) که با محوریت تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی استان برگزار شد، ضمن تبریک هفته پدافند غیرعامل و بیان این مطلب افزود: سالانه 4.5 تن انواع محصولات زراعی و باغی در استان تولید می شود.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی با این میزان تولید، محصولات مازاد بر مصرف استان را به مناطق مختلف کشور و کشورهای همسایه صادر می کند.

مهندس باقرزاده تصریح کرد: آذربایجان شرقی به دلیل دارا بودن زیرساخت های صادرات و یکی از مبادی خروجی کشور از ظرفیت نسبی بسیار خوبی در تولید محصولات زراعی و باغی از جمله سیب درختی، کشمش، سیب زمینی، پیاز، حبوبات، گوجه فرنگی، انگور، شیر، تخم مرغ، گوشت قرمز، بادام، گردو، هویج، محصولات دامی مانند چرم طبیعی و میوه های هسته دار برخوردار بوده و مازاد بر نیاز استان به سایر استانها و کشورهای منطقه صادر می شود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: در شش ماهه اول سال 98 بیش از 187 میلیون دلار انواع محصولات کشاورزی از گمرکات استان به سایر کشورها صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته از افزایش 46 درصدی برخوردار می باشد.

وی با خاطرنشان ساختن این موضوع که 12.5 درصد صادرات محصولات غیرنفتی به بخش کشاورزی تعلق دارد، اظهار نمود: بازاریابی به مجموعه فعالیت ها و اقدامات بازرگانی اطلاق می شود که جریان انتقال کالا و خدمات را از مبدا یعنی مزرعه (تولیدکننده) تا رسیدن به دست مصرف کننده را هدایت و تسهیل نماید.

مهندس باقرزاده حمایت از تولیدکنندگان برتر و شناسنامه دار با لحاظ و رعایت قوانین و مقررات صادراتی محصولات کشاورزی را از سیاست های اولویت دار وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهادکشاورزی استان براساس کشاورزی قراردادی دانست و گفت: سازمان جهادکشاورزی استان طبق دستور مقام عالی وزارت مبنی بر اجرای کشاورزی قراردادی به جد سیاست حمایت از تولیدکنندگان برتر و شناسنامه دار استان را به لحاظ دارا بودن ظرفیت تولید انواع محصولات زراعی و باغی در راستای بازاریابی به موقع و آسان این محصولات دنبال می کند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: محصولات کشاورزی در سال زراعی 98-97 به طور کامل برداشت شده است، سال زراعی 99-98 آغاز و کشت پاییزه برخی از محصولات مانند کلزا، گندم و غلات انجام پذیرفته است.

مهندس باقرزاده به کشاورزان و بهره برداران بخش کشاورزی توصیه کرد تا با در نظر گرفتن توصیه های فنی کارشناسان پهنه، کشت پاییزه خود را به موقع انجام و تغذیه گیاهی را به نحو احسن اعمال نمایند.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان  در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر بیمه محصولات کشاورزی گفت: پیش بینی شده است در سال زراعی 99-98 میزان بارندگی ها و شرایط جوی مناسب باشد، بعد از کشت پاییزه کارشناسان سازمان جهادکشاورزی مسائل فنی، آموزشی و ترویجی را در اختیار کشاورزان قرار می دهند امیدواریم سال زرعی 99-98 سالی خوب در راستای رونق تولید در بخش کشاورزی باشد.   

  

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید