Iranian Agriculture News Agency

قاسمی‌نژاد عنوان کرد:

کاهش 30 درصدی مصرف آب و افزایش عملکرد گندم با اجرای طرح ملی گندم بنیان در استان خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به افزایش بهره‌وری مصرف آب در کشت روی پشته با آبیاری کنترل شده، از کاهش 30 درصدی حجم آب و مدت زمان آبیاری و در عین حال افزایش عملکرد گندم با اجرای طرح ملی گندم در استان خوزستان خبر داد.

کاهش 30 درصدی مصرف آب و افزایش عملکرد گندم با اجرای طرح ملی گندم بنیان در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در دومین نشست هم‌اندیشی طرح توسعه ملی گندم بنیان اظهار کرد: تفاهم نامه این طرح در سال زراعی 98-97 با هدف افزایش 30 درصدی تولید و عملکرد گندم طی 5 سال در استان خوزستان منعقد شد.

وی افزود: این پروژه ملی 3 طرح اصلی به نژادی گندم، کشاورزی حفاظتی و انتقال مواد و منابع تکنولوژیکی به مزرعه و کشاورز را دنبال می‌کند.

قاسمی‌نژاد در ادامه ضمن اشاره به ویژگی‌های خاص این پروژه عنوان کرد: در اجرای این طرح مجموعه تحقیقات، ترویج و کشاورز سه ضلع اصلی مثلث و بخش خصوصی به عنوان بازوی محرک در کنار این سه ضلع عمل می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خاطرنشان کرد: از جمله نتایجی که با اجرای طرح ملی گندم بنیان در استان شاهد آن خواهیم بود می‌توان به مدیریت تغذیه و اثر مثبت تغذیه متعادل بر مشخصات ظاهری محصول، مدیریت بیماری‌ها، مدیریت لاین‌ها و ارقام و مدیریت میزان بذر مصرفی اشاره کرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به افزایش بهره‌وری مصرف آب در کشت روی پشته با آبیاری کنترل شده نسبت به کشت فلت با آبیاری غرقابی کنترل نشده گفت: با اجرای این طرح شاهد کاهش 30 درصدی حجم آب و مدت زمان آبیاری و در عین حال افزایش عملکرد گندم در استان خواهیم بود.

قاسمی‌نژاد ضمن اشاره به میانگین عملکرد گندم در سالی که گذشت اظهار کرد: میانگین عملکرد گندم در سالی که گذشت 4 تن و 850 کیلوگرم و این میزان در پلاتفرم‌های تحقیقاتی و ترویجی به 6 تن و 700 کیلوگرم ارتقاء یافته است.

وی گفت: سال زراعی 99-98 آغاز برنامه‌ریزی توسعه این طرح می‌باشد که با تدوین برنامه‌ای 4 ساله با هدف ارتقاء سطح زیر کشت به 18 هزار و 455 هکتار و افزایش عملکرد از 4 تن و 300 کیلوگرم به 6 تن و 500 کیلوگرم همراه خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین گفت: طرح ملی گندم بنیان امسال در  18 هزار 455 هکتار از اراضی 12 شهرستان استان خوزستان عملیاتی خواهد شد.

قاسمی‌نژاد با بیان اینکه انتخاب کشاورز، تهیه نقشه و ثبت مشخصات جغرافیایی محل اجرای طرح، تهیه فرم و تقویم زراعی و نمونه برداری، از جمله مراحل مهم اجرایی این طرح ملی هستند یادآور شد: از دیگر مراحل اجرایی این طرح ملی می‌توان به آماده سازی زمین، کاشت، ارتقاء مکانیزاسیون، تغذیه متعادل و بهبود کیفیت، آبیاری، پایش و پیش آگاهی در کنترل آفت‌ها، بیماری‌ها و علف‌های هرز، نمونه‌برداری قبل از برداشت و در نهایت برداشت اشاره کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید