Iranian Agriculture News Agency

سرشاخه کاری فیزیکی درختان گردو یکی از راههای موثر در صرفه جویی آب است

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: استان آذربایجان شرقی، دارای 8854 هکتار باغ گردوی بارور و در حال تولید است.

سرشاخه کاری فیزیکی درختان گردو یکی از راههای موثر در صرفه جویی آب است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس محمدباقر بی پروا در جشنواره گردو و بازی های بومی و ملی شهرستان عجب شیر که با حضور مهندس تقی کرمی مدیرکل امور روستائی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی در خانه اربابی شهر جوان قلعه از توابع شهرستان عجب شیر برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: در استان آذربایجان شرقی، ده هزار هکتار باغ گردو وجود دارد که از این میزان 8 هزار و 854 هکتار بارور و در حال تولید بوده و بقیه نهال و باغات جدیدالاحداث است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان عجب شیر دارای 1400 هکتار باغ گردو می باشد و متوسط برداشت گردو در این شهرستان 3 تن در هکتار است، ادامه داد: شهرستان عجب شیر با این میزان تولید، اولین تولیدکننده گردو در استان است.

مهندس بی پروا اظهار نمود: باغات گردوی ما سنتی و بومی است، با توجه به این موضوع که متوسط برداشت گردو در دنیا 8 الی 24 تن در هکتار می باشد برای رسیدن به افزایش تولید در واحد سطح اصلاح باغات امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: در باغات با بالای عمر 30 سال بجای تولید محصول، چوب تولید می شود با عنایت به بزرگی جثه درختان برای اینکه باغات به تولید اقتصادی برسند باید سرشاخه کاری درختان انجام گیرد.

وی گفت: تلفات جانی ناشی از بزرگی درختان گردو در زمان برداشت محصول از دغدغه های مهم سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی است، لذا جهت جلوگیری از داغدار شدن خانواده ها ، تکنولوژی اصلاح باغات و درختان کوتاه قد را در دستور کار خود قرار داده ایم.

مهندس بی پروا تاکید نمود: افزایش راندمان تولید با استفاده از ارقام مناسب که به طور معمول در دنیا استفاده می شوند از مزایای اصلاح باغات می باشد، برای محقق شدن این امر کشاورزان بایستی باغات خود را اصلاح نمایند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان افزود: برای جلوگیری از سرمازدگی باغات لازم است از گونه های دیر برگ ده استفاده شود تا از خسارات سرمای دیررس بهاره پیشگیری گردد.

وی با بیان اینکه گردوهای اصلاح شده 15 الی 20 روز دیرتر شروع به رشد بهاره می کنند، عنوان کرد: ارقام جدید محصول گردو سفید مغز، پوست نازک، مرغوب و دارای چربی مناسب می باشند.

مهندس بی پروا گفت: از جمله مشکلات اساسی در این بخش کمبود منابع آبی است که بایستی متناسب با مصرف آب تولید اقتصادی تر باشد و در مصرف آن صرفه جویی نمائیم.

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: سرشاخه کاری فیزیکی یکی از راههای موثر در صرفه جویی آب است، همچنین یکی از علل خسارت زیاد کرم خراط ارتفاع زیاد درختان گردو می باشد که سرشاخه کاری می تواند این مشکل را نیز رفع کند.

مهندس بی پروا در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: کشاورزان عزیز با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی در شهرستانها می توانند جهت اصلاح باغات خود توسط کارشناسان سازمان جهادکشاورزی استان و شهرستانها نسبت به اصلاح باغات خود اقدام کنند.

شایان ذکر است در پایان مراسم به 6 نفر از کشاورزان نمونه شهرستان؛ آقایان حمید امامی (کشاورز برتر)، امیر هدایت (سیب زمینی کار نمونه)، فرهاد محرمی نژاد (گوجه کار نمونه)، توحید وطن زاده (پیاز کار برتر)، مجید چغلی( انگور کار برتر) و یوسف مصطفوی (نشاء کار نمونه پیاز) لوح سپاس تقدیم و از زحمات شبانه روزی این عزیزان تجلیل به عمل آمد.    

  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید