Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در همایش مدیران شعب بانک‌ کشاورزی در استان‌ها:

فرصت طلایی طرح‌های اقتصاد مقاومتی برای توسعه بخش کشاورزی

بانک کشاورزی باید نسبت به راه‌اندازی خط اعتباری ۹۰۰ میلیارد تومانی برای سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی…

ایانا: وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به خط اعتباری و منابع تخصیص یافته برای طرح‌های اقتصاد مقاومتی به ویژه در جهت توسعه بخش کشاورزی و اشتغال روستایی گفت: اثرگذاری طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی به‌ویژه توسعه گلخانه‌ها، پرورش ماهی در قفس، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه‌ها در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و بهره‌وری منابع آب‌و‌خاک بسیار بالاست و باید از این فرصت طلایی ایجاد شده برای توسعه کشور به خوبی استفاده کنیم. بانک کشاورزی به‌عنوان بازوی اجرایی برای تأمین منابع لازم برای توسعه بخش کشاورزی باید تسهیل‌کننده اساسی برای تحقق این امر باشد.

فرصت طلایی طرح‌های اقتصاد مقاومتی برای توسعه بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در همایش مدیران شعب بانک‌ کشاورزی در استان‌ها با اشاره به این که این بانک در عرصه اعطای تسهیلات به‌منظور ایجاد اشتغال پایدار روستایی‌ و تبصره ۱۸ قانون بودجه سال‌های ۹۷ و ۹۸‌ عملکرد خوب و موفقیت‌آمیزی داشته است، افزود: بنا بر قانون، مقرر بود تا 45درصد منابع در نظرگرفته شده به طرح‌های اشتغال روستایی کشاورزی اختصاص یابد، اما تاکنون بانک کشاورزی توانسته 67درصد منابع این تبصره را به سوی اشتغال‌زایی بخش کشاورزی هدایت کند.

ضرورت ایجاد خط اعتباری 900 میلیارد تومانی

حجتی خطاب به مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: بانک کشاورزی باید براساس اعتبار مصوب دولت که به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده و تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته شده، خط اعتباری 900 میلیارد تومانی را برای سرمایه‌گذاران بخش کشاورزی با اولویت توسعه گلخانه‌ها تعریف کند و به پشتوانه این اعتبار بانک کشاورزی ضروری است که در روند تسهیلات‌دهی به بخش کشاورزی، سرعت عمل بیشتری به خرج دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر آنکه توسعه گلخانه‌‌ها یکی از مهم‌ترین اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی با تکیه بر حل دو ابرچالش کمبود آب و اشتغال در کشور است، افزود: پرداخت تسهیلات برای تحقق اهداف دولت در زمینه توسعه گلخانه‌ها، باید در قالب یک پروسه در نظر گرفته شود. بنابراین برنامه اعطای تسهیلات به این بخش به‌منظور توسعه گلخانه‌ها باید مستمر باشد.

حجتی با بیان اینکه ظرفیت گلخانه‌ها، یک فرصت طلایی برای توسعه بخش کشاورزی است، افزود: 70درصد سرمایه‌گذاران در این بخش، تکیه بر منابع بانکی ندارند که نیازمند همکاری بیشتر این بانک دولتی در راستای تحقق اهداف دولت در زمینه توسعه بخش کشاورزی است.

تلاش برای بازگشت و استمرار سهم بخش کشاورزی از منابع صندوق توسعه ملی

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رایزنی‌ها با سازمان برنامه و بودجه،‌ رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در مذاکراتی‌که در این زمینه داریم، در تلاشیم تا در اجرای تبصره 18 قانون بودجه سال‌های ۹۷ و ۹۸‌، دست وزارت جهاد کشاورزی را باز گذاشته تا بتوانیم سهم بخش کشاورزی را از منابعی که با هدف اشتغال‌زایی روستایی به دیگر بخش‌ها رفته، دوباره به بخش کشاورزی هدایت کنیم.

سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال‌زایی روستایی پنج‌برابر شد

او با بیان اینکه عملکرد بانک کشاورزی در این زمینه قابل دفاع است، ادامه داد: با همراهی بانک کشاورزی، سهم بخش کشاورزی از کل اشتغال‌زایی روستایی در کشور با افزایش پنج‌برابری، از پنج درصد به 25درصد افزایش یافته است. 

حجتی با نگاهی به ظرفیت منابع صندوق توسعه ملی برای توسعه بخش کشاورزی، از پیگیری برای دائمی شدن استفاده از این منابع در این بخش خبر داد و گفت: تلاش داریم منابع صندوق توسعه ملی را که مقرر شده است به اشتغال پایدار روستایی منتهی شود را مستمر کرده تا بازپرداخت تسهیلات یارانه‌ای در این زمینه، مجددا در بخش کشاورزی به گردش درآید.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: از مجموع اعتباراتی که بانک کشاورزی صرف اعطای تسهیلات کرده، تنها بخش اندکی به توسعه گلخانه‌ها تخصیص یافته است، اما از آنجا‌که گلخانه‌ها ظرفیت بالایی در عرصه صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای منطقه و ارزآوری برای کشور دارند، این رقم باید تقویت شود.

او با اشاره به اینکه در مجموع پیشتر 370 میلیارد تومان یارانه بخش کشاورزی در اختیار بانک کشاورزی قرار داشته است، ادامه داد: مدیران بانک کشاورزی در اعطای تسهیلات به بخش، باید همراهی بیشتری داشته باشند. بانک کشاورزی، یک بانک دولتی و توسعه‌ای است و باید در راستای توسعه بخش کشاورزی بکوشد و خود مانعی بر سر راه آن نباشد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین بر وجود فرصت طلایی موجود در بخش کشاورزی، تأکید کرد و گفت: اثرگذاری طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی به‌ویژه توسعه گلخانه‌ها، پرورش ماهی در قفس، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه‌ها در توسعه اقتصادی، اشتغال‌زایی و بهره‌وری در بخش کشاورزی و آب بسیار بالاست. در سال ٩٢ ظرفیت سردخانه‌های کشور ٢ میلیون تن بود، اما با اقدامات انجام شده، هم‌اکنون این ظرفیت به پنج میلیون تن رسیده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید