Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور :

برابر قوانین، مقررات و سیاست های ابلاغی ، هویت گذاری برای همه دام ها اجباری است

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: برابر قوانین، مقررات و سیاست های ابلاغی ، هویت گذاری برای همه دام ها اجباری است.

برابر قوانین، مقررات و سیاست های ابلاغی ، هویت گذاری برای همه دام ها اجباری است

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، دکتر مختارعلی عباسی در جلسه اجرای طرح هویت گذاری دام که در اتاق جلسه سازمان برگزار شد، ضمن بیان این مطلب افزود: بدون نصب پلاک، هرگونه جابجائی و خرید و فروش دام، قاچاق محسوب می شود، در این طرح پلاک کوب های معرفی شده از سوی مباشران نسبت به نصب پلاک و ثبت در سامانه هویت گذاری دام اقدام می نمایند.

وی با اشاره به اینکه پلاک های قدیمی 8 رقمی به پلاک های 15 رقمی تبدیل شده اند، ادامه داد: در سیستم قدیمی در هر نقطه از کشور هر کسی می توانست اقدام به تهیه پلاک نماید، اما در حال حاضر فقط سازمان دامپزشکی و مباشران (تشکلهای بخش دام) که نسبت به عقد تفاهم نامه اقدام نموده اند قادر به تهیه پلاک می باشند.

دکتر عباسی با خاطرنشان ساختن این موضوع که افراد سودجو و فرصت طلب دامهای خارجی را از مرزهای شرقی به داخل کشور قاچاق کرده و به نام دام ایرانی و با قیمت های کلان به فروش می رسانند، اظهار کرد: با دستور مهندس حجتی مقام عالی وزارت جهادکشاورزی در فرآیند تولید و توزیع پلاک های دامی موارد امنیتی رعایت شده است.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور گفت: ثبت مشخصات دامی در سامانه هویت گذاری صورت می گیرد، با توجه به اینکه وظیفه اصلی دامپزشکی پلاک گذاری دام نمی باشد اما برای انجام بهینه وظایف خود لازم است که دامها را شماره گذاری نموده و شماره 15 رقمی ثبت شود.

وی با تصریح این موضوع که جهت بیمه نمودن دام نیز باید طرح هویت گذاری دامها صورت گیرد، تاکید نمود: طبق قانون شماره گذاری دامها بر عهده جهادکشاورزی می باشد و منبعد سایر شماره ها فاقد اعتبار بوده و صرفاً شماره 15 رقمی بین المللی برای همه دامها تعریف شده است.

دکتر عباسی عنوان کرد: طی نامه ای به همه استانها ابلاغ شده است که ارائه هرگونه خدمات منوط به هوین گذاری و پلاک کوبی دام می باشد.

   رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی کشور ، ردیابی دام ، مالکیت دام و جلوگیری از قاچاق دام، بهبود مدیریت گله، کنترل سلامت دام و غذای انسان، امنیت سرمایه گذاری، بیمه دام و محصولات دامی، رعایت حقوق حیوانات و مطالعات علمی و تحقیقاتی و توسعه عملیات اصلاح نژاد را از مهم ترین دلایل و ضرورت هویت گذاری دام ها، بیان کرد.

دکتر عباسی با بیان اینکه جهت تهیه پلاک، مبلغ 6 میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: کسانی که در خصوص سامانه ثبت و پلاک کوبی دامها کوتاهی نمایند، براساس قوانین اداری و قضایی تحت تعقیب قرار خواهند گرفت.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در راستای اجرای بهتر و بهینه این طرح اطلاع رسانی از طریق رسانه های عمومی از قبیل روزنامه ها، صدا و سیما و سیستم های پیامکی سازمانها امری لازم و ضروری است. 

  

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید