Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهادکشاورزی اصفهان خبر داد:

استان اصفهان دارای رتبه چهارم کشت زعفران بعد از خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است

مهندس مهرداد مرادمند در آغاز سومین جشنواره طلای سرخ شهر دهق از توابع شهرستان نجف آباد با تاکید بر برندسازی زعفران استان اصفهان گفت: لازم است برند خاصی تعریف و تمامی زعفران‌کاران در قالب اتحادیه و شرکت‌های تعاونی پوشش داده شود.

استان اصفهان دارای رتبه چهارم کشت زعفران بعد از خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است

به گزارش خبرنگار ایانا در اصفهان، وی تلاش برای سرمایه‌گذاری در زمینه فرآوری محصول زعفران، برداشت مکانیزه، جلوگیری از آلودگی به روش دست‌چین و همچنین تکثیر مزارع توزیع بذر زعفران را از برنامه‌های این سازمان در رونق بخشیدن به نوع کشت زعفران عنوان کرد و گفت : استان اصفهان دارای رتبه چهارم کشت زعفران بعد از خراسان رضوی، شمالی و جنوبی است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد: سال گذشته هفت هزار و ۵۰۶ هکتار از مزارع استان اصفهان به کشت گیاهان دارویی به میزان ۵۶ هزار و ۳۰۰ تن اختصاص یافت که یکهزار و ۲۸۰ هکتار آن مربوط به زعفران بود.

وی افزود: سیاست جهادکشاورزی استان توسعه کشت‌های سازگار با کم آبی و پرداختن به  کشت‌های پربازده با سطح اقتصادی بالاست.

مهندس مهرداد مرادمند به اختصاص ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۸۶ طرح مصوب از مجموع ۳۰۰ طرح کشاورزی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت:در سالجاری توسعه ۴۰۰ هکتار سطح زیرکشت زعفران، برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کاشت زعفران و همچنین تامین بذر مناسب و تشکیل کمیته ای برای توسعه کشت این محصول در دستور کار قرار دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان برگزاری جشنواره طلای سرخ درشهر دهق را تلفیقی از کشاورزی و صنعت گردشگری درکنار هنرهای دستی ارزیابی کرد و گفت: برگزاری این برنامه‌ها می‌تواند به رونق تولید زعفران کمک کند.

وی در ادامه  افزود: بارش باران در سال زراعی گذشته در این منطقه که دستکم ۱۰ سال با خشکسالی مواجه بود موجب شد تا کشاورزان به ادامه و تدوام کشت این محصول روی آورند.

مرادمند با اشاره به قرار گرفتن این استان در اقلیم خشک و کم بارش گفت:برای سازگاری با این اقلیم جهاد کشاورزی اقداماتی را  انجام داده که از جمله آن شیوه تغییر کشت از بذر کاری به نشاکاری است تا بتوان ۲ یا سه نوبت آبیاری را حذف کرد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان همچنین انتقال زمان کشت از بهار و تابستان به پاییز را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام این سازمان برشمرد و گفت: بر این اساس می توان از بارندگی‌های پاییز و زمستان استفاده کرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید