Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی خبر داد:

58 درصد افزایش عملکرد تولید گندم در قالب اجرای طرح تحقیقی، ترویجی پروژه ملی گندم بنیان در استان خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با اجرای پروژه تحقیقی، ترویجی در قالب طرح ملی گندم بنیان در سال‌های اخیر، افزایش عملکرد گندم از 30 به 58 درصد ارتقاء یافت.

58 درصد افزایش عملکرد تولید گندم در قالب اجرای طرح تحقیقی، ترویجی پروژه ملی گندم بنیان در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی در جلسه شورای کشاورزی استان که به ریاست غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و حضور کشاورزان استان برگزار شد ضمن ارائه آخرین گزارش برداشت محصولات تابستانه و اقدامات انجام شده در خصوص کشت‌های پاییزه در استان عنوان کرد: با همکاری سازمان آب و برق، امسال هیچگونه مشکلی در خصوص تامین آب برای کشت‌های پاییزه نخواهیم داشت.

وی در ادامه اظهار داشت: همچنین با پیگیری‌های مداوم سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برای تامین نهاده‌ها، انواع کودهای شیمیایی، بذور و سموم و همچنین برنامه‌ریزی برای دریافت تسهیلات بانکی از سوی بانک‌های عامل هیچگونه مشکلی وجود ندارد.

چنگلوایی ضمن اشاره به کشت برنج در استان خوزستان تصریح کرد: طبق برآوردهای انجام شده امسال 900 هزار تن شلتوک از شالیزارهای استان برداشت خواهد شد که تولید این میزان شلتوک می‌تواند برنج 13 میلیون ایرانی را در کشور تامین کند.

وی در ادامه با اشاره به صادرات شلتوک به کشورهای همسایه خاطر نشان کرد: در صدد هستیم با دستور استاندار خوزستان و پیگیری‌های لازم از سوی دستگاه‌های ذیربط صادرات شلتوک به کشورهای همسایه محقق گردد و ما بتوانیم شلتوک تولید شده در استان را هم به صورت تر و هم خشک به کشورهای همسایه صادر کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با تاکید استاندار خوزستان بر تشکیل کارگروهی برای تعیین قیمت توافقی برای شلتوک و ورود سازمان تعاون روستایی و شرکت بازرگانی دولتی به نیابت از دولت همزمان صادرات شلتوک به کشورهای همسایه و ورود دولت برای خرید توافقی شلتوک از کشاورزان را خواهیم داشت که این شرایط ضمن اثرات مثبتی که برقیمت این محصول خواهد گذاشت، نگرانی کشاورزان استان را نیز به حداقل خواهد رساند.

وی در ادامه با بیان این مطلب که مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان مساعدت لازم برای تامین سوخت ماشین‌آلات کشاورزی را خواهد داشت اعلام کرد: در خصوص تامین کود مصرفی کشاورزان نیز با پیگیری‌های انجام شده مقرر شدمانده سهمیه سازمان تعاون روستایی و شرکت خدمات حمایتی به سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اختصاص یابد تا بتوانیم مشکل تامین کود را در استان برای کشت‌های پاییزه حل کنیم.

چنگلوایی در ادامه با اشاره به شیوع آفت ملخ در سال گذشته و اوایل سال جاری در سطح استان اذعان داشت: پیش‌بینی می‌شود در سه ماهه آخر سال نیز با شدت بیشتری نسبت به سال گذشته با این آفت مواجه شویم که در این راستا امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و مساعدت استاندار خوزستان و رییس سازمان برنامه و بودجه استان و همچنین تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه بتوانیم با این آفت نیز به خوبی و همچون سال قبل مبارزه کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین عنوان کرد: طرح بسیار ویژه، مهم و اثرگذاری با عنوان طرح ملی گندم بنیان در سطح ملی و در 3 استان کشور در حال انجام است که در این طرح ظرف مدت 4 سال عملکرد گندم 30 درصد افزایش خواهد یافت.

وی اظهار کرد: در طرح ملی گندم بنیان اینگونه قید شده است که با اجرای این طرح عملکرد گندم 30 درصد افزایش خواهد یافت اما در پروژه‌ای که طی سال‌های اخیر در قالب طرح تحقیقی، ترویجی در استان خوزستان عملیاتی شد و بسیار هم موفقیت‌آمیز بود، به جای افزایش عملکرد 30 درصدی پیش‌بینی شده؛ شاهد رشد 58 درصدی افزایش عملکرد بودیم و پیش‌بینی می‌شود در ادامه این طرح نیز افزایش عملکرد گندم در استان به میزان 30 درصد ادامه پیدا کند، این طرح در سال زراعی جاری در سطح 19 هزار هکتار از اراضی استان عملیاتی خواهد شد.

چنگلوایی در پایان گفت: در نظر داریم طرح ملی گندم بنیان را در اولین جلسه سازمان برنامه و بودجه استان مطرح و مصوب کنیم و امیدواریم اعتبارات لازم برای اجرای گسترده این طرح به سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اختصاص یابد.   

لازم به ذکر است در این جلسه کشاورزان استان نقطه‌نظرات و پیشنهادات خود را در خصوص تجارت و صادرات برنج اعلام کرده که این پیشنهادات مورد توجه استاندار خوزستان و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گرفت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید