Iranian Agriculture News Agency

آقایی عنوان کرد:

تلاش برای نجات شمشادهای جنگل های شمال

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور یکی از دغدغه های مهم این سازمان را موضوع درختان شمشاد جنگل های شمال برشمرد که با ورود بیماری و آفت بلایت مورد آسیب جدی قرار گرفته است.

تلاش برای نجات شمشادهای جنگل های شمال

به گزارش ایانا، مهندس خلیل آقایی روز چهارشنبه در پانزدهمین جلسه ستاد مدیریت پایدار منطقه هیرکانی گفت: کارگروه ستاد جنگل هیرکانی به طور مستمر باید وضعیت این درختان را مورد رصد و ارزیابی قرار دهد و از اقدامات حفاظتی و محلول پاشی و روند رو به رشد آن را گزارش کند.

وی گفت: مستندسازی روند اقدامات و اینکه درختان شمشاد آسیب دیده قبل از اقدامات حفاظتی چگونه بوده اند و اکنون در چه وضعیتی قرار دارند می تواند در نحوه و روند تصمیم گیری به ما کمک نماید.

وی گفت: معاونت حفاظت و معاونت امور جنگل در این مسیر نقش تاثیرگذاری داشته و از همه ظرفیت ها بویژه از نظرات افراد متخصص و صاحب نظر در علم جنگلداری کمک بگیرند تا به یک راهکار و نتیجه مشترک دسترسی پیدا کنیم.

مهندس آقایی با بیان اینکه در انجام کارهایی که وظایف ماست دنبال تعریف و تمجید نیستیم و قطعاً در اقداماتمان با مشکلاتی روبرو هستیم خواستار بهره گیری از خرد جمعی و حضور اساتید، اندیشمندان  و منتقدین در حوزه  منابع طبیعی و جنگل شد و گفت: امروز نیازمند نظرات و افکاری هستیم که ما را به چالش بکشند و نقد کنند زیرا اعتقاد داریم که نقد موجب رشد و پیشرفت در کار می شود.

مهندس خلیل آقایی با یادآوری اینکه 135 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور تحت مدیریت سازمان جنگل ها قرار دارد، به شناسایی قابلیت عرصه ها اشاره کرد و گفت: امروز باید در سراسر کشور بدانیم که کدام بخش از این عرصه ها برای انجام چه فعالیت هایی قابلیت دارد.

وی در ادامه به اهمیت آموزش و ترویج در طرح جایگزین اشاره کرد و یادآور شد: باید تمام روستاهای داخل و حاشیه جنگل تحت پوشش اقدامات آموزشی ترویجی قرار گیرند و از طرح جایگزین اطلاع داشته باشند.

آقایی تاکید کرد: دهیاران، شوراها معتمدین محلی و ریش سفیدان ظرفیت های بسیار موثری در جوامع محلی به شمار می روند و منابع طبیعی باید برای پیشبرد اهداف خود ارتباط مستمر خود را با این افراد برقرار کند.

وی طرح جایگزین را مهمترین طرح سازمان در بخش جنگل های شمال برشمرد و گفت: این طرح به شکل همگن و یکپارچه از ابتدای سال 99 در سراسر جنگل های هیرکانی به اجرا در می آید. 

رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، حفاظت از جنگل ها را سرلوحه وظایف این سازمان برشمرد و وجود جاده های جنگلی را عامل تخریب جنگل ها دانست.

وی با بیان اینکه اثرات مخرب جاده های جنگلی به مرور از اثرات حفظ آن پیشی گرفته اظهار داشت: هر جا جاده جنگلی نداریم جنگل به مراتب وضعیت بهتری برخوردار است.       

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید