Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور؛

همایش منطقه ای و روز مزرعه گاومیش در بندرگز برگزار شد

همایش منطقه ای و روز مزرعه ی گاومیش دام هزاره ی سوم با حضور دکترعباسی رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور و دکتر مختار مهاجر رییس سازمان‌جهاد کشاورزی استان گلستان اول آبان ماه در محل سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز برگزار شد.

 همایش منطقه ای و روز مزرعه گاومیش در بندرگز برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گلستان، در این همایش احمدی فرماندار بندرگز، معاونین مدیران و کارشناسان سازمان و محققین مرکز آموزش و  تحقیقات منابع طبیعی و علوم کشاورزی گرگان، تولیدکنندگان و گاومیش داران منطقه حضور داشتند.

دکتر مختار مهاجر رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در این همایش گفت: استان گلستان استانی کشاورزی است و کشاورزی نیز با دامپروری عجین شده و دو قطب تفکیک ناپذیر هستند و می توانند زنجیره ای تشکیل دهند تا به سوی اقتصاد بهتر و تولید بیشتر حرکت کنیم.

دکتر مهاجر افزود: تاکید می کنم که حفظ ذخایر ژنتیکی از جمله گاومیش ضروری است .

وی افزود: گاومیش نقش مهم و اساسی در اشتغال روستاییان دارد و می تواند بخش زیادی از نیازهای غذایی به شیر و گوشت را تامین کند.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در ادامه گفت: ارتقای اصلاح نژادی و جایگاه بهداشتی و واکسینه کردن باید مد نظر قرار گیرد.

دکتر عباسی رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور نیز در این همایش در سخنانی بر لزوم حفظ ذخایر ژنتیکی تاکید کرد و گفت: بحث حفاظت از ذخایر ژنتیکی امروز جای خود را به بهره برداری از منابع ژنتیکی داده است.

وی افزود: گاومیش از نظر اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است و پتانسیل بسیار بالایی برای تولید محصولات با ارزش پروتئینی مانند شیر و گوشت دارد.

رییس مرکز اصلاح نژاد دام کشور گاومیش را حیوانی بسیار قانع عنوان کرد و گفت: گاومیش توانایی بسیار بالایی برای سازگاری با محیط دارد این حیوان ارزشمند هزینه ی نگهداری پایینی داشته و می تواند از ضایعات کشاورزی و مواد خشبی استفاده ی مناسبی کند.

در این مراسم احمدی فرماندار شهرستان بندرگز در سخنانی با اشاره به قابلیت هاو توانایی های این شهرستان گفت: در شهرستان بندرگز ۱۹۱۲ نفر بهره بردار در بخش دام هستند که ۱۷ نفردر حوزه گاومیش فعال هستند و ۷۵۰ راس گاو میش در شهرستان داریم و بندرگز رتبه اول را در خصوص پرورش گاومیش در استان دارد.

وی افزود: همه ی مخلوقات خداوند هر کدام بهره ای دارند و هر کس خردمندانه تر عمل کند قطعا بهره  ی بیشتری خواهد برد. و حفظ ذخایر ژنتیکی از وظایف همه ی ماست.

در این همایش  منطقه ای کارشناسان و مدیرانی از سازمان های جهاد کشاورزی استانهای گلستان، مازندران، گیلان، خوزستان، آذربایجان غربی و شرقی حضور داشتند.

در پایان این مراسم ازاحمد شربتی باسابقه ترین گاومیش دار منطقه، محمد جهان شاهی جوان ترین پرورش دهنده و ابراهیم کرد یکی از فعالان پرورش گاومیش با اهدای هدایایی  تجلیل شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید