Iranian Agriculture News Agency

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خوزستان اظهار کرد:

بهبود عملکرد محصول کلزا با کشت در شالیزارها و عدم سوزاندن کلش برنج

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اظهار کرد: پس از برداشت برنج، خارج کردن کلش از شالیزار، عدم سوزاندن کلش شالیزارها و بذرپاشی کلزا عملکرد این محصول را افزایش می‌دهد.

بهبود عملکرد محصول کلزا با کشت در شالیزارها و عدم سوزاندن کلش برنج

به گزارش خبرگزاری ایانا از خوزستان، گیلانی رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان ضمن اشاره به زمان مناسب برداشت برنج در استان گفت: زمان مناسب برداشت برنج از چند جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد که از جمله آن می‌توان به رطوبت بین 20 تا 22 درجه‌ای شلتوک و رسیدن 85 درصدی خوشه برنج اشاره کرد.

وی همچنین در خصوص بهترین زمان برای قطع آبیای شالیزارهای برنج خاطر نشان کرد: بهترین زمان قطع آبیاری زمانی است که ساقه برنج در زاویه 180 درجه با محور ساقه قرار گیرد که در این شرایط حتی اگر خوشه برنج سبز باشد عملا رسیدگی فیزیولوژیمحصول به اتمام رسیده و چون مواد به دانه نمی‌رسد و دانه گنجایش ندارد بنابراین آبیاری محصول ضرورتی ندارد.

گیلانی در ادامه تصریح کرد: در این شرایط اگر آبیاری ادامه پبدا کند علاوه بر فشار آمدن به بوته، خم شدگی بوته برنج به سمت پایین، ضعیف شدن سیستم ریشه گیاه و نرم شدن بافت خاک به دلیل وجود آب، شالیزار به حالت خوابیده در خواهد آمد که این موضوع ممکن است منجر به کاهش تولید نشود ولی از نظر برداشت محدودیت‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی ضمن اشاره به عدم سوزاندن کلش برنج در شالیزارها اظهار کرد: پس از خارج کردن کلش برنج از شالیزارها پس از برداشت برنج می‌توان در بقایای سرپای برنج کشت کلزا را انجام داد که با وجود بافت سنگین خاک در خوزستان اگر 10 روز قبل از برداشت آبیاری قطع شود با همان رطوبت اولیه می‌توان کشت را با حداقل آب حتی 400 یا 500 متر مکعب در هر هکتار انجام داد.

 رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همچنین افزود: با وجود ریشه و کلش برنج آب به سرعت در خاک نفوذ خواهد کرد و بذر کلزا می‌تواند رطوبت اولیه خود را دریافت کند و با وجود محیط مساعد کلش، هوای خنک و با توجه به اینکه کلزا برای رشد به دمای پایینی نیاز دارد می‌تواند به سرعت جوانه بزند و رشد کند.

وی افزود: اگر هر گونه کلش و برگ برنج روی سطح شالیزا باقی بماند و بذر کلزا کاشته شود حتی اگر به صورت سطحی کشت شود چون این کلش و برگ‌ها باعث ایجاد پوشش روی بذر کلزا می‌شود و به دلیل وجود چربی 46 درصدی در بذر کلزا جوانه‌‌زنی بذر به حداقل می‌رسد.

گیلانی یادآور شد: در شالیزارهایی که می‌شود بستر را آماده کرد، بهتر است کلزا با دستگاه دانه‌ریز و بر روی پشته کشت شود که با کشت بر روی پشته علاوه بر افزایش میزان جوانه‌زنی، بذر در ارتباط مستقیم با آب قرار نمی‌گبرد و به صورت نشتی آب را جذب خواهد کرد و این به شرطی است که در جایی که بافت خاک سنگین است عرض پشته بیشتر شده و در چند ردیف کشت انجام شود و در جاهایی که بافت خاک سبکتر و سرعت آب بیشتر است عرض پشته کمتر در نظر گرفته شود.

وی در پایان گفت: نکته دیگری که در کشت کلزا باید به آن توجه کرد تاریخ کشت است و چون دامنه تاریخ کشت این گیاه کوتاه است هر چه از دامنه مطلوب بیرون برویم عملا برای رشد گیاه محدودیت ایجاد کرده‌ایم به طوری که گیاهچه خوب مستقر نشده و الزاما ما مجبور می‌شویم از بذر بیشتری استفاده کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید