Iranian Agriculture News Agency

پورمیدانی خبر داد:

استقبال کشاورزان از اجرای طرح پایلوت الگوی کشت در استان قم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: سال زراعی جاری دومین سال اجرای طرح پایلوت الگوی کشت در استان قم است و کشاورزان استقبال زیادی از این طرح کرده‌اند.

استقبال کشاورزان از اجرای طرح پایلوت الگوی کشت در استان قم

عباس پورمیدانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در گفتگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به این که سال زراعی جاری دومین سال اجرای طرح پایلوت الگوی کشت در استان قم است، گفت:  این طرح با همکاری معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی ایران اجرا می شود و کشاورزان استقبال زیادی از طرح الگوی کشت کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه استان قم در حاشیه‌ی کویر مرکزی قرارگرفته است به جهت نهاده‌های پایه طبیعی، به‌ویژه آب‌وخاک محدودیت زیادی  دارد، افزود: برای این منظور مطالعات جامعی برای منابع آب در دسترس و میزان مصرف تبین شده است.

پورمیدانی ادامه داد: در همین راستا دو دشت ممنوعه شریف آباد و ساوه در این استان به وسعت‌های 12 هزار هکتار و 9 هزار هکتار برای اجرای طرح الگوی کشت در نظر گرفته‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه الگوی کشت بر اساس تناسب اراضی، شرایط اقلیمی، وضعیت منابع آب و عوامل متعدد تولید ازجمله عوامل اقتصادی انتخاب می‌شود، ادامه داد: بر این اساس اطلاعات مزرعه به مزرعه برداشت شده و الگوی کشت ارائه‌شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم با اشاره به اینکه سال گذشته سال اول اجرای طرح الگوی کشت بود و با موفقیت این طرح پیاده‌سازی شد، ادامه داد: این طرح نسبت به شاخص‌های در نظر گرفته شده برای سال اول از جمله حذف گونه‌ های آب بر و اضافه شدن گونه جدید کم آب و اقتصادی بر اساس برنامه سال اول  حدود 95 درصد اجراشده است.

وی افزود: امسال نیز با آغاز سال زراعی جدید نیز الگوی کشت با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از سال اول، اصلاح‌شده است ، همچنین در این پروژه محصولات پر آب بر حذف شده و گسترس کشت یونجه و پسته در شرق استان قم متوقف شده است. 

پورمیدانی بابیان اینکه توسعه کشت گیاهان دارویی خاص نیز مانند گل محمدی را شاهد هستیم، گفت: سطح کشت گل محمدی به دلیل زودرس بودن در این استان افزایش یافته و از حدود 30 هکتار به بیشتر از  ۶۰۰ هکتار رسیده است.

وی در پایان میزان تولیدات کشاورزی استان قم را اعم از باغی، زراعی و دامی  ۷۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصولات در سال جاری به 800هزار تن برسد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید