Iranian Agriculture News Agency

خرید تضمینی 23 هزار تن گندم توسط سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی

مدیر تعاون روستائی استان آذربایجان شرقی گفت: 23 هزار تن گندم توسط سازمان تعاون روستایی استان خرید تضمینی شده است.

خرید تضمینی 23 هزار تن گندم توسط سازمان تعاون روستایی استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس علی اکبر نژادرضا ضمن بیان این مطلب افزود: ساماندهی واحد های اعتباری از جمله اولویتهای سازمان تعاون روستایی استان می باشد که ۵۴ واحد اعتباری در شرکتهای تعاونی روستایی در استان ذیل یک ابلاغ کشوری که در دهه هشتاد فعالیت خود را شروع کرده اند با توجه به منع قانونی موجود بایستی هر چه سریع تر ساماندهی گردند.

وی ادامه داد: طبق اساسنامه، شرکتهای تعاونی روستایی مجوز برای فعالیت اعتباری دارند ولی برای انجام این فعالیتها بایستی بواسطه یکی از بانک های مجاز بانک مرکزی فعالیت نمایند که روند اتمام فعالیت تمامی این واحدها در سطح استان خوشبختانه با همکاری استانداری، دادستانی، نیروی انتظامی و بانک مرکزی به نحو احسن مدیریت می شود و هیچ گونه تبعات امنیتی و اجتماعی در پی ندارد.

مهندس نژادرضا اضافه کرد: شهرستان ها باید برنامه مدونی برای بهینه سازی فعالیتها داشته باشند، شهرستان ها موظف شده اند با هم اندیشی هیئت مدیره شرکت ها و حتی افراد صاحب نظر منطقه برنامه هایی را جهت افزایش بهره وری سطح خدمات تدوین کنند.

مدیر تعاون روستائی استان گفت: از جمله آیتم های مد نظر ما استفاده بهینه از مزیت های تولیدی هر آبادی، امکانات موجود شرکت ها مثل کارخانجات، انبارها و … بوده و برای پیگیری این امر مسئولی را برای برنامه ریزی و پیگیری در استان مشخص کرده ایم.

وی اظهار کرد: وظایف کلی سازمان تعاون روستایی در دو محور بازرگانی محصولات کشاورزی و نظامهای بهره برداری تقسیم می شود که البته در کنار این ها حسابرسی سالانه (در شش ماهه اول) و حسابرسی عملیاتی (شش ماهه دوم) را نیز برای نظارت و سالم سازی سیستم داریم. در حوزه نظام های بهره برداری که حدوداً از سال ۹۱ به تدریج از جهادکشاورزی به تعاون روستایی منتقل شد، شرکتهای تعاونی های تولید روستایی، سهامی زراعی و کشت و صنعت را شامل می شود که ما در سطح استان فعلاً تعاونی های تولید روستایی داریم.  

   مهندس نژادرضا تصریح نمود: هر چند دو کشت و صنعت در سراب و مرند در حال ثبت می باشد، اما در خصوص تعاونی های تولید که اصلی ترین رکن نظام بهره برداری در استان نیز هستند علاوه بر ۶۰ تعاونی تولید موجود اخیراً در شهرستان جلفا و خداآفرین به واسطه پروژه آبهای مرزی در هیجده هزار هکتار زمین بهبود و توسعه 18 شرکت جدید نیز ایجاد شده و می شود.

وی ادامه داد: در حوزه بازرگانی نیز بایستی گفت قصد شبکه ارائه خدمات است نه کسب سود ریالی، که در این راستا به دو شیوه عمل می شود؛ تامین نهاده ها از جمله کود، بذر، سم و خرید محصولات کشاورزی است که در موقع افت قیمت محصولات به نفع کشاورز وارد عمل می شویم.

مهندس نژادرضا گفت: 23 هزار تن گندم توسط تعاون روستایی خرید تضمینی شده است؛ خریدهای تعاون روستایی به سه صورت تضمینی، حمایتی و توافقی انجام می شود؛ در خرید تضمینی گندم که برعهده شرکت غله است، شبکه تعاون روستایی نیز ۴۴ مرکز خرید برای این امر ایجاد کرده که 23 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

مدیر تعاون روستائی استان آذربایجان شرقی اضافه کرد: در خرید تضمینی کلزا هم که با مباشرت اتحادیه تعاونی روستائی تبریز انجام گرفت چهار هزار و 800 تن کلزا خرید داشتیم و خرید گلرنگ نیز در حال انجام می باشد.

وی عنوان نمود: در خصوص خرید توافقی، پارسال در مورد عدس ورزقان و امسال در زغال اخته کلیبر وارد عمل شدیم که جلو افت قیمت که توسط برخی دلالان مدیریت می شد را به نفع کشاورزان مدیریت نمائیم.

مهندس نژادرضا در بخش پایانی سخنان خود گفت: در خصوص محصولاتی چون زغال اخته بایستی از ظرفیت هایی چون صندوق زنان روستایی استفاده کرد، چرا که کارخانجات بخش خصوصی به دلیل محدودیت میزان تولید این محصول و هزینه بر بودن اختصاص خط تولید، زیر بار فرآوری امثال زغال نمی رود ولی بانوان و نیروهای بومی توانایی انجام این کار را دارند که سود دو طرفه ای نیز در بر دارد.

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید