Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد:

افزایش سطح زیر کشت کلزا در سالجاری

خلیل نیکشاد گفت: با توجه به ورود به کشت پائیزه از کلیه تولید کنندگان و دست اندرکاران تولید این درخواست را داریم که الگوی کشت و ترکیب کشت و تناوب کشت را در محصولات زارعی طبق توصیه ها و راهنمایی های کارشناسان رعایت نمایند .

افزایش سطح زیر کشت کلزا در سالجاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اردبیل، وی افزود: تولید بی بر نامه و بیش از حد یک محصول ضررهای مالی جبران ناپذیری را به تولید کنندگان وارد می سازد . تولید سیر و گوجه فرنگی در سالجاری در سطح کشور به دلیل تولید بیش از حد به یک معضل کشوری تبدیل شده بود که دولت با خرید حمایتی از این محصولات توانست جلوی ضررهای مالی را به تولید کنندگان بگیرد به همین لحاظ برای جلوگیری از اینچنین مشکلاتی در سال آتی عموم تولید کنندگان و کشاورزان می بایست با توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی الگوی کشت را رعایت نمایند  تا محصولات کشاورزی به میزان معقول و مورد نیاز تولید و روانه بازار مصرف شود .

این مقام مسئول در ادامه سخنان خود تصریح کرد: به جای کاشت محصول سیر در کشت پائیزه امسال کشاورزان می توانند چغندر قند وعلوفه و غلات دانه ریز بکارند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: کشاورزان مناطق شمالی استان در شهرستانهای گرمی و بیله سوار و پارس آباد می توانند با راهنمایی ها و توصیه های کارشناسان اقدام به کشت دانه روغنی کلزا بنمایند که از قیمت مناسب تضمینی خرید برخوردار است و از طرف دیگر با نقش کلیدی که در تناوب محصولات زارعی ایفا می کند می تواند به رفع شوری در خاکهای کشاورزی و همچنین اصلاح و باروری خاک های زراعی در منطقه کمک شایان توجهی بنماید واز کنجاله آن نیز در صنعت دامپروری استفاده شود .  کلزا جزو ارقام کلیدی و اساسی است که تولید آن می تواند کشور را د ر قطع وابستگی به واردات روغن نباتی از بیگانگان یاری نماید .

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان می بایست پا به پای مسئولین و دست اندرکاران تولید در تنظیم بازار محصولات کشاورزی و رعایت عرضه و تقاضا بکوشند و با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی مانع هدر رفت محصولات تولیدی بشوند .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید