Iranian Agriculture News Agency

رییس جهاد کشاورزی آذربایحان غربی:

آذربایجان غربی بزرگترین ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی را دارد

رییس جهاد کشاورزی آذربایحان غربی در دومین جلسه میز ملی توسعه صادرات سیب درختی استان با اشاره به مشکلات سیب در بخش کشاورزی، اظهار کرد: نظام حاکم بر نظام بهره‌برداری حاکم بر بخش کشاورزی در کل کشور به خصوص در آذربایجان‌غربی، نظام خرده دهقانی است.

آذربایجان غربی بزرگترین ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی را دارد

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رسول جلیلی افزود: متاسفانه آذربایجان‌غربی پس از استان‌های شمالی کشور، رده سوم را در خرد و کوچک بودن اراضی کشاورزی دارد، که این امر باعث می شود که کشاورزی استان به شکل معیشتی باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی تصریح کرد: خوشبختانه زنجیره سیب در کشور، تنها در استان تهران و آذربایجان‌غربی که به عنوان اولین تولید کننده سیب کشور بوده و یک سوم سیب کشور را تولید می‌کند، تشکیل شده است.

وی بیان کرد: آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۳۶۰ سردخانه در سطح استان و حدود ۹۶۰ تا یک میلیون تن ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی، بزرگترین ظرفیت سردخانه را در سطح کشور دارا است.

جلیلی اضافه کرد: تشکیل زنجیره صادرات سیب درختی و محصولات کشاورزی به عنوان حلقه مفقوده رونق اقتصادی استان در بخش کشاورزی به شمار می رود.

وی عنوان کرد: هدف از تشکیل زنجیره توسعه صادرات سیب درختی ، واگذاری امور از حلقه تولید و نگهداری ، صادرات و صنایع تبدیلی و تکمیلی، حمل و نقل و حلقه مدیریتی به خود بهره برادران و بخش خصوصی است که با حمایت و نظارت دولت صورت می گیرد که در راس آن وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

جلیلی عنوان کرد: آذربایجان‌غربی در خصوص فرآوری محصولات کشاورزی پس از خراسان رضوی به عنوان دومین استان، ظرفیت تبدیل چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی را در ۱۹۵ کارخانه صنایع فرآوری در استان دارد.

وی افزود: تجارت سیب در سطح کشور و استان دارای ارزش۱۰۰ میلیون دلاری است که می‌تواند، موتور محرک اقتصاد کشاورزی و به دنبال آن موتور محرکه اقتصاد استان عمل کند چرا که در آذربایجان‌غربی ۲۵ درصد ارزش افزوده حاصل از تولید در بخش کشاورزی است و همچنین بخش کشاورزی ۳۲.۸ درصد اشتغال فعال استان را تشکیل می‌دهد.

جلیلی عنوان کرد: با برگزاری جلسات و مذاکرات انجام شده در روزهای اخیر و با حمایت محمدمهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی به منظور حمایت از باغداران و تثبیت قیمت، نرخ خرید حمایتی سیب درجه سه برای حمایت از کشاورزان استان بالاتر از ارقام موجود در بازار اعلام شد که بر این اساس نرخ سیب صنعتی ۸۰۰ تومان تعیین شد.

وی خاطر نشان کرد: در جلسه ای که هفته گذشته در بانک کشاورزی کشور برگزار شد، مصوب شد200 میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ماده 18 قانون بودجه با سود کارمزد 14 و نیم درصد در اختیار صادر کنندگان و 20 میلیارد تومان در اختیار سازمان تعاون روستایی استان برای خرید تضمینی ، حمایتی و توافقی محصولات کشاورزی قرار گیرد که در صورت اجرایی شدن این مصوبه ،نقش بسزایی در رونق اقتصادی و توسعه پایدار کشاورزی استان خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید