Iranian Agriculture News Agency

مرادی مطرح کرد:

جلوگیری از خروج 15 میلیون دلار ارز با تأمین مواد ژنی اصلاح نژاد گوسفند بومی

مدیرعامل شرکت دام‌گستر پیشگام گفت: از اهداف این مجموعه تأمین مواد ژنی اصلاح نژاد گوسفندی بومی کشور است.

جلوگیری از خروج 15 میلیون دلار ارز با تأمین مواد ژنی اصلاح نژاد گوسفند بومی

محمد مرادی مدیرعامل شرکت دام‌گستر پیشگام در حاشیه افتتاح این مرکز در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: از اهداف این مجموعه تأمین مواد ژنی اصلاح نژاد گوسفندی بومی کشور است.

وی ادامه داد: این مرکز همچنین مانع از خروج حداقل 15 میلیون دلار ارز در سال از کشور خواهد شد.

مرادی بابیان اینکه احداث این مرکز  در سال 94 در زمینی به مساحت 38 هزار مترمربع در منطقه امین‌آباد آغاز و در سال 97 به اتمام رسیده است، بیان کرد: ظرفیت این مرکز 1000 رأس دام مولد و میزان تولید 2 میلیون دُز اسپرم دام سبک است.

وی گفت: میزان کل سرمایه‌گذاری برای این طرح 150 میلیارد ریال بوده که در حدود 60 میلیارد ریال از طریق تسهیلات و مابقی آن توسط سرمایه‌گذاران تأمین‌شده است.

مرادی افزود: تأمین نیاز داخلی و رفع وابستگی‌ها، امکان صادرات اسپرم به کشورهای دیگر، ایجاد زمینه جهت آموزش فناوری‌های نوین پرورش، توسعه تلقیح مصنوعی و افزایش سرعت و بهبود ژنتیکی جمعیت دام سبک کشور و درنهایت خودکفایی در تولید گوشت کشور ازجمله اهداف اجرای این طرح بوده است.

وی ادامه داد: با ایجاد این مجموعه زمینه اشتغال 30 نفر در حال حاضر فراهم‌شده که با توسعه این مرکز به 300 نفر خواهد رسید.

مرادی درباره فعالیت این مرکز برای اصلاح نژاد دام سبک گفت: ژنتیک و نژاد دام وارداتی برای اصلاح نژاد یکی از نژادهای برتر دنیا (رومانف) است که اگر تنها 5 گله برتر این نزاد در دنیا موجود باشد یکی از آن‌ها در این مجموعه است.

وی افزود: حاصل استفاده از اسپرم این گوسفندان ایجاد میش‌های آمیخته ای است که به‌طور میانگین 2 بره می‌زاید و در سال 3 بره می‌توانیم تولید کنیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید