Iranian Agriculture News Agency

معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد:

کاهش 31 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

عباس کشاورز در نشست‌ فنی و تخصصی بررسی عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه که در محل پژو هشکده مطالعات احیای دریاچه ارومیه برگزار شد ، با بیان اینکه دست‌اندازی بر طبیعت اگر از حد تحمل آن خارج شود بسیار پر هزینه خواهد بود، اظهار کرد: یکی از راهکارهای بسیار مهم برای احیای دریاچه ارومیه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی است.

کاهش 31 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی افزود: در سال‌های ۹۰ و ۹۱ قصد داشتند که ۱۰ میلیارد متر مکعب آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه منتقل کنند، به همین دلیل نشستی با انجمن علوم آبیاری آمریکا برگزار شد.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در زمینه انتقال آب بین حوضه‌ای تجربه‌های بسیاری دارد، تصریح کرد: در یکی از نشست‌ها با انجمن علوم آبیاری آمریکا به ابعاد موضوع انتقال آب بین حوضه‌ای پرداخته شدو معلوم شد که این کار بزرگترین اشتباه است. پس از نشست‌ها و بررسی‌های فراوان با انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه مخالفت کردیم البته نه به این دلیل که دنبال احیا دریاچه ارومیه نبودیم، بلکه به خاطر اینکه متوجه ابعاد موضوع شدیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: انتقال آب بین حوضه‌ای به جز مصرف شرب باید ممنوع شود، البته درباره مصرف شرب هم انتقال آب اولین راه ‌حل نیست.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: آذربایجان غربی یکی از مناطق مستعد برای تولید سیب در کشور است و طرحی برای کاهش سطح زیر کشت در این استان نداریم.

کشاورز افزود: باید مصرف آب را در برخی باغات سیب با استفاده از تکنولوژی های نوین وآبیاری تحت فشار به حداقل برسانیم، تولید سیب و محصولات باغی یک پتانسیل برای این استان و کشور است و ما باید بازاررسانی داخلی و صادرات این محصول را مدیریت کنیم.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: پیاده سازی مدل الگوی کشت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه  با توجه به تناسب اراضی کشاورزی علاوه بر کمک به احیای دریاچه ، گامی مهم در جهت افزایش بهره وری و ارتقای معیشت کشاورزان است .

وی ادامه داد: تناسب اراضی کشاورزی با هدف پایداری تولید و صیانت از منابع آب و خاک  انجام می گیرد که در استان آذربایجان غربی در پنج سال گذشته تناسب ۸۵ تا ۹۰ درصد اراضی آبی برای محصولات مختلف کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد ارزیابی قرار گرفه است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون نزدیک ۸۰ درصد مصرف آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه را برای کشت محصولاتی مانند یونجه با ۳۱.۵ درصد، سیب با ۱۶ درصد و نیز محصولاتی مانند گندم 12 درصد، چغندرقند  8 درصد و انگور 7 درصد و مابقی سایر محصولات به خود اختصاص یافته است که در پیاده سازی الگوی کشت در حوضه ابریز ،تمرکز بر این 5 نوع محصول است.

معاون وزیر کشاورزی افزود: با توجه به اینکه سرانه زمین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه برای کشاورزان کم است، بنابراین موضوع شغل جایگزین، درآمد و معیشت بسیار سخت و دشوار بوده، به ویژه اینکه صنایع در آذربایجان‌غربی رشد چندانی نداشته است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه کشت محصولاتی مانند سبزی و صیفی‌جات باید به سمت گلخانه برود ، تصریح کرد: در این صورت مصرف آب کشاورزی آن نیز کاهش خواهد یافت.

کشاورز با اشاره به اینکه باید مصرف آب یونجه در حوضه آبریز دریاچه ارومیه کاهش یابد، افزود: ۳۰ تا ۴۰ درصد آب برای این محصول مصرف شده و باید ضمن تقویت بخش دامپروری، مصرف آب یونجه رو کاهش داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در فصل بهار، زراعت و کشت چغندرقند مناسب‌ترین محصول است، بیان کرد: کاهش کشت ۶ هزار هکتاری چغندرقند در وضعیت فعلی در حوضه ابریز دریاچه  ارومیه  و رساندن به سطح  18هزار هکتار مد نظر است که در حدود ۳۰ درصد کشت آن نیز باید به صورت نشایی کشت شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشت دیم کشور از ظرفیت‌های پنهانی فراوانی برخوردار است،  افزود: متاسفانه کشت دیم کشور بهره‌وری پایینی دارد و باید در افق 7 ساله به منظور افزایش درآمد کشاورزان، ضمن افزایش بهره وری و تقویت پایدار کشاورزی دیم ، کشت محصولاتی از قبیل علوفه دامی و دانه روغنی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه کشت 5 گروه محصول شامل حبوبات ، گندم ، جو ،علوفه و دانه های روغنی را می توان با تکنولوژی کشت جدید و تغییر روش های موجود در سطح اراضی دیم حوضه ابریز دریاچه ارومیه توسعه داد، خاطر نشان کرد : بهتر است از زدن شخم در اراضی دیم خودداری کنیم که این امر باعث نابودی خاک می شود و با اجرای خاکورزی حفاظتی و اصول پایداری خاک ، آن را احیا کنیم .

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید