Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

اصلاح نژاد دام سبک راهکار افزایش تولید گوشت در کشور

تولید سیب کشور امسال از مرز ۴ میلیون تن گذشت

وزیر جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد: با اصلاح نژاد دام سبک و اجرای طرح توسعه و تکثیر دام های پربازده بخش عمده ای از مشکل تولید دام سبک کشور حل شود.

اصلاح نژاد دام سبک راهکار افزایش تولید گوشت در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی امروز در حاشیه مراسم افتتاح مرکز تولید و انجماد دام سبک شرکت دام گستر پیشگام در شهرستان فیروزکوه با حضور معاون اول رئیس جمهور، گفت: این واحد در کشور و خاورمیانه نمونه است به طوری که ظرفیت فعلی تولید ۲ میلیون دز اسپرم برای تلقیح دام سبک دارد.

وی با اشاره به این که نژاد گوسفندان این مجموعه (رومانف) از بهترین نژادهای شناسایی شده از سراسر دنیا است، اظهار کرد: این نژاد حدود  ٣.٣ تا ٣.٥ بره در سال زایش دارد و دورگه هایی که در داخل کشور نیز تولید و تلقیح آن ها با نژادهای بومی کشورمان انجام می شود در دو سال 3 بار زایش دارند.

حجتی ادامه داد: برای دورگه ها، متوسط هر زایش ٣ بره و در نهایت ٦ بره در دو سال خواهد بود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در ابن مجموعه، ظرفیت منحصر به فردی ایجاد شده و با توجه به توانایی فنی، علمی، مدیریتی و تجهیزاتی آن، می توان امیدوار بود که با فعالیت شرکت های دانش بنیان بخش عمده ای از مشکل تولید دام سبک کشور حل شود.

وی درباره زایش دام های سبک در کشور گفت: زایش سالانه دام های بومی کشورمان ٧ دهم بره از یک میش است که در این مرکز به 3 بره از یک میش می رسد و در واقع زایش بره در سال به بیش از ٤ برابر افزایش می یابد.

حجتی با اشاره به این که در نژادهای این مرکز وزن لاشه نیز در پرواربندی به بالای ١٠٠ کیلوگرم می رسد، خاطرنشان کرد: این نژادها از نطر کیفیت گوشت نیز خوب است و در نسل اول دنبه حذف می شود.

حجتی با بیان این که در دام های بومی به ازای مصرف 9 تا 10 کیلوگرم نهاده، حدود یک کیلوگرم گوشت آوری داریم در حالی که ضریب تبدیل در نژادهای این مجموعه به ازای مصرف 5 تا 7 کیلوگرم نهاده، یک کیلوگرم گوشت آوری دارد و در نهایت تولید این نژاد سبب افزایش تولید گوشت و کاهش قیمت آن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه، این طرح علاوه بر طرح "توسعه و تکثیر دام های پربازده" در حال اجرا است، گفت: این روش نیز می تواند با کمترین هزینه با تلقیح دام های بومی بخشی از مشکل تولید دام در کشور را حل کند.

تولید 4 میلیون تن سیب در سال جاری

وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید سیب در کشور گفت: تولید سیب در سال جاری حدود ١.٢ تا ١.٥ میلیون تن نسبت به سال گذشته افزایش داشته و از مرز ٤ میلیون تن گذشته است.

حجتی با تاکید بر اینکه کیفیت سیب تولیدی امسال بالا است،افزود: خوشبختانه تفاضا برای این محصول در بخش های صنعت، مصرف داخل و هم صادرات وجود دارد.

وی در پایان با بیان اینکه تمهیدات و تسهیلات برای صادرات این موضوع پیش بینی شده است، گفت: در سازمان توسعه تجارت و وزارت صمت پیگیر صادرات این محصول هستند و تمامی تلاش دولت علیرغم تمام محدودیت های بین المللی صادرات سیب بیشتر است.

وزیر جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: با پشتیبانی دولت، میزان صادرات سیب امسال به بیش از ١.٥ میلیون تن برسد.

وی اظهار امیدواری کرد: با همراهی تجار،صنعتگران وابسته در این بخش سیب را با قیمت مناسب از کشاورز خریداری شود و در محل تقاضا به فروش برسد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید