Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی مرودشت:

۱۳ رقم کلزا در مرودشت کشت شد

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از کشت ۱۳ رقم جدید و هیبرید کلزا در قالب طرح مقایسه ارقام (PVS) در این شهرستان خبر داد.

۱۳ رقم کلزا در مرودشت کشت شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی با بیان اینکه طرح مقایسه ارقام کلزا قبلا نیز در این شهرستان اجرا شده، گفت : در این طرح ارقام ایرانی وخارجی از جمله تراویاتا، آرشیتکت، گارو، کودیاک، روهان، بروتوس، دیفوژن، گابریلا، نفیس، نیما، اوکادی، راپا و اتودا در سطح یک هکتار کشت شده است.

وی عملکرد بسیار بالا، رشد اولیه سریع در کشت های تاخیری، قدرت شاخه دهی زیاد، یکنواختی گل دهی، نداشتن دانه ریزی، مقاومت به سرما و آفت را از مزایای بیان شده ارقام هیبرید برشمرد.

رحیمی تصریح کرد: به منظور اجرای این طرح، رعایت عمق کاشت، میزان بذر مصرفی، استفاده از کودهای پایه، کالیبره کردن دستگاه کارنده زیر نظر کارشناسان در دستور کار قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت؛ شناسایی ارقام مرغوب، پر محصول و سازگار با شرایط آب و هوایی و افزایش راندمان تولید در واحد سطح را از مهمترین مزایای اجرای این قبیل طرح ها عنوان کرد.

رحیمی با اشاره به  اینکه طرح مقایسه ارقام یک روش ساده و کم هزینه است،خاطر نشان کرد: این طرح با همکاری خود کشاورز و با هدف بهبود عملکرد انجام می شود و از نتایح به دست آمده در این طرح می توان در ارتقای عملکرد محصول بهره گرفت.

به گفته وی، پس از پایان فصل کاشت ارقام مناسب و پرمحصول جهت توسعه وجایگزین ارقام حساس وکم محصول به کار گرفته خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با بیان اینکه اجرای طرح مقایسه ارقام برای سایر محصولات از جمله ذرت گندم و جو نیز انجام شده، بر اجرای دقیق این طرح ها در راستای شناسایی ارقام پر بازده تاکید کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید