Iranian Agriculture News Agency

شاپور محمدی:

خرما و کشمش بزودی در بورس کالا عرضه می شود

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد: محصولات خرما و کشمش در آینده نزدیک در بورس کالا عرضه شود.

خرما و کشمش بزودی در بورس کالا عرضه می شود

شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم افتتاح معاملات آتی پسته در بورس کالای ایران با بیان اینکه قیمت محصولات تولیدی کشور ما همچون پسته و زعفران نباید توسط کشورهای دیگر تعیین شود، گفت: عرضه این محصولات تنها وابسته به کشور ما است و در این زمینه قطعا بورس کالای ایران کمک می کند تا دسترنج کشاورزان ایرانی به درستی قیمت گذاری و به مرجع قیمت در دنیا تبدیل شویم.

وی با اشاره به اینکه بورس های کالایی دنیا بیش از صد سال قدمت دارند اما امروز شاهد یک تحول و شروع خوب در این زمینه هستیم، افزود: امروز در حالی شاهد آغاز معاملات قراردادهای آتی پسته در بورس کالای ایران هستیم و لازم است در معاملات پسته از نظرات فعالان و دست اندرکاران صنعت، برای تعیین ریزساختارهای معاملاتی و تعیین دستورالعمل های معاملاتی و نحوه قیمت گذاری استفاده کنیم.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: معاملات آتی یکی از ابزارهای مشتقه در دنیا است که برای پوشش ریسک به آن توجه شده و همچنین معاملات آتی در کشف واقعی قیمت نیز موثر است.

محمدی با بیان اینکه یکی از راهکارهای ساماندهی برای زمان هایی که بازار یک کالا از بازار نقدی خوبی برخوردار نباشد و یا گردش نقدینگی آن بیش از حد باشد، مشتقه سازی آن کالا لازم است، تصریح کرد: ممکن است صادرکننده‌ای به خرید محصول کشاورزی نیاز داشته، اما نقدینگی لازم را در اختیار نداشته باشد و یا کشاورزی برای فروش کالای خود دچار مشکل باشد و حتی از قیمت‌های واقعی اطلاع نداشته باشد. درنتیجه بورس کالا و معاملات آتی یک وضعیت برد- برد را برای کشاورز، صادرکننده و سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند.

 وی در پایان بابیان اینکه امیدواریم خرما و کشمش هم در آینده نزدیک در این بازار عرضه شود، افزود: امید می‌رود معاملات پسته در بورس نقش تعیین‌کننده‌ای در بازارهای جهانی و قیمت‌گذاری جهانی ایفا کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید