Iranian Agriculture News Agency

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی:

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان شرقی، می‌تواند هدایتگر کشاورزی مدرن باشد

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی، مرکز ارزشمندی است و می تواند هدایتگر کشاورزی مدرن باشد.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی آذربایجان شرقی،  می‌تواند هدایتگر کشاورزی مدرن باشد

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مهندس بیمقدار در نشست مشترک با دکتر احمد بایبوردی سرپرست مرکز، معاونین، روسای بخش های تحقیقاتی و محققین مرکز که در محل مرکز تحقیقات برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی در وضعیت فعلی کشور، بهترین مرکز درآمد زایی است.

وی، ادامه داد: من اعتقاد دارم که این مرکز می تواند کشاورزی ما را پایدار نگه دارد، همه کارهای این مرکز از جمله خاک و آب، منابع طبیعی، گیاهان دارویی و ... همه خیلی خوب است. این مرکز، مرکز حساسی است در واقع علم را وارد طبیعت و کشاورزی و خاک و آب کردن کار این مرکز است.

 دبیر فراکسیون کار و کارآفرینی در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه بودجه های تحقیقاتی و و پژوهش ما در خیلی جاها به هدر رفته و در نهایت به جزوه های خاک گرفته در کتابخانه ها تبدیل شده است. در جلسه فراکسیون ملی مربوط به بودجه، دکتر نوبخت اعلام کرد که بودجه تحقیقاتی به مراکزی داده خواهد شد که واقعا کار انجام دهند و من با گزارش های شما متوجه شدم که شما می توانید در بحث های تحقیقاتی مربوط به کشاورزی و باغداری و مصرف بهینه آب موثر باشید.

عضو فراکسیون اشتغال مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که در کارآفرینی باید نهاد مردمی بوجود آید، افزود: برای تمام گزارش هایی که ارائه شد در مواردی که شما می توانید اصلاح خاک نمایید، آب صرفه جویی کنید  طرح ترویجی تهیه نمایید و من پیگیر کارهای شما خواهم بود، هیچ کاری نشد ندارد و باید به دنبال کار رفت.

مهندس بی مقدار در ادامه از محققین خواست: یک طرح کلی در زمینه صرفه جویی آب برای احیای دریاچه ارومیه تعریف نمایید و با همکاران مرکز ارومیه و کردستان هم هماهنگ شوید تا با پیگیریهای بنده طرح را ملی نماییم. همچنین تمام امکانات و پتانسیلهای خود را جهت مشارکت مردمی به اتاق بازرگانی معرفی نمایید.

وی در ادامه گزارشی از فعالیتهای خود در زمینه کارآفرینی، کشاورزی و گیاهان دارویی را ارائه نمود.

دبیر فراکسیون کار و کارآفرینی در مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با بیان این مطلب که محققین در این مرکز ثروت عظیمی هستند و ضمن اشاره به شعار سال 98 مقام معظم رهبری گفت: مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی و طرحهای مرکز بهترین منبع درآمد است.

سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان این مطلب که تمام تحقیقات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کاربردی است، خاطرنشان ساخت: در مرکز ما محققینی با توان علمی بالا وجود دارد که در تمام حوزه های کشاورزی و باغبانی طرحهای بسیار خوبی را که حاصل زحمات سالهای متمادی است آماده ترویج دارند که برای این کار باید اجرا همدوش ما به عرصه برود.

وی در ادامه به بخش های تحقیقاتی و ایستگاههای تحقیقاتی مرکز اشاره نمود و گفت: ایستگاه تیکمه داش قدیمی ترین ایستگاه مرکز است که با هدف بهره وری آب ایجاد شده است و در ایستگاه ملکان غازهایی وجود دارد که در یک دوره پیک تولید50 عدد تخم می گذارند و یا در ایستگاه بناب بوقلمونهایی که حاصل تحقیقات محققین مرکز است به وزنهای 20 کیلویی وجود دارد در حالی که وزن بوقلمون در حالت عادی 8 الی 9 کیلو می باشد و این ایستگاه وزنه ای در کشور می باشد.

دکتر بایبوردی ادامه داد: در ایستگاه سهند ارقام مختلف زردآلو، گردو و بادام داریم که در کشور در نوع خود بی نظیر هستند و در این ایستگاه هرساله معرفی رقم صورت می پذیرد و در ایستگاه تسوج کارهای آبخیزداری و آبخوانداری و مدیریت منابع آب صورت می پذیرد و در ایستگاه تاتار جوجه بوقلمون پرورش می یابد.

در ادامه نشست هریک از معاونین، روسای بخش ها و محققین مرکز، گزارش مفصلی از فعالیتها و تحقیقات خود ارائه دادند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید