Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گلشن خبر داد:

اصلاح و بومی شدن نخیلات شهرستان طبس با استفاده از پاجوش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس گلشن گفت: تعداد 4 هزار اصله نهال کشت بافت یارانه دار ارقام مجول، زاهدی ، پیارم، برحی، ربی، رنگ نو و 2 هزار اصله پاجوش خرما رقم مضافتی از طریق فعال سازی بخش خصوصی در سال زراعی جاری توزیع شده است.

اصلاح و بومی شدن نخیلات  شهرستان طبس با استفاده از پاجوش

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان جنوبی،  داود بخشایی افزود: با توجه به شرایط مساعد آب و هوایی طبس خرمای تولیدی این شهرستان نسبت به خرمای تولیدی در استانهای مبداء خرید پاجوش های ارقام مرغوب، ازکمیت وکیفیت بهتری برخوردار است.

وی به اقدامات انجام شده در سالهای اخیر به ویژه توزیع پاجوش و نهال کشت بافت ارقام مرغوب و تجاری اشاره کرد و اظهار داشت: با توزیع این پاجوش ها، میزان 881 هکتار از نخیلات شهرستان اصلاح و317 هکتار بومی شده است.

بخشایی با اشاره به زمان برداشت خرما در این شهرستان، بیان کرد: پیش بینی می شود از سطح بارده نخلیات این شهرستان حدود ۳ هزار و۴۰۰ تن خرمای اصلاح شده و بومی برداشت شود.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس اظهار داشت: یک هزار و 198 هکتار شامل 853 هکتار بارده و 345 هکتار نهال سطح زیرکشت نخیلات در این شهرستان  است که به دلیل خشکی و گرمای شدید هوا، ریزش و عارضه خشکیدگی در ارقام تر به ویژه مضافتی وکبکاب چشمگیر بوده است.

داود بخشایی تعداد بهره برداران خرما در این شهرستان را یک هزار و 400 نفر اعلام کرد و افزود: ارقام عمده خرمای تولیدی این شهرستان اصلاح شده کبکاب ، زاهدی و مضافتی است.

وی اظهار داشت: از محل طرح خرید خدمات گیاه پزشکی در بخش زراعی و باغی 5 نفر ناظر بکار گیری که سطح 186هکتارازنخلستانهای این شهرستان را  تحت پوشش دارند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس ادامه داد: در راستای پیگیریهای انجام شده و تشویق برای جایگزین کردن گاز با سوخت مایع در واحدهای تولیدی تعداد 6واحد تولیدی شامل 4 واحد مرغداری گوشتی، یک واحد پرورش شترمرغ و یک واحد گاوداری صنعتی از نعمت اتصال به شبکه گاز سراسری بهره مند شد ند.

 بخشایی با بیان اینکه استفاده از گاز بجای سوخت های فسیلی می تواند 30 درصد هزینه های سوخت را کاهش دهد افزود: با اتصال این واحد ها به شبکه گاز  علاوه بر توجیه اقتصادی و کاهش هزینه تولید محصول در کاهش آلودگی محیط زیست نقش مؤثری خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید