Iranian Agriculture News Agency

ترکاشوند:

توسعه بازار خارجی راهکار مناسب در جهت صادرات مازاد تولید است

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن گفت: راهکار توسعه بازار دو مسیر دارد؛ بازار داخلی و صادرات، که عمده تولید هم با هدف بازار داخل انجام می‌شود و مازاد برای بخش صادرات است پس توسعه بازارهای خارجی می‌تواند در جهت رفع مازاد تولید موثر باشد.

توسعه بازار خارجی راهکار مناسب در جهت صادرات مازاد تولید است

به گزارش خبرنگار ایانا، رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن در دهمین دوره گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ اظهار کرد: ۲۹۵ میلیون قطعه مرغ تخم گذار داریم که این میزان مرغ ظرفیت تولید حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تخم مرغ در کشور دارند.

وی افزود: نسبت به مصرف سرانه کشور ۱۰ درصد افزایش تولید داریم و در حالی که بخشی از ظرفیت های ما در حال حاضر به صورت 100 درصد فعالیت نمی‌کنند، باز هم با این تولید انبوه مواجه هستیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن با اشاره به اینکه مازاد تولید ممکن است منجر به زیان تولیدکننده و آسیب به تولید شده و تهدید محسوب شود، خاطرنشان کرد: برای رفع این تهدید ها دو راهکار داریم که یکی توسعه بازار و دیگری مدیریت و کنترل تولید است.

وی افزود: مدیریت و کنترل تولید در کوتاه مدت مطلوب است و در دستور کار ما قرار دارد.

ترکاشوند در ادامه تصریح کرد: راهکار توسعه بازار دو مسیر دارد؛ بازار داخلی و صادرات، که عمده تولید هم با هدف بازار داخل انجام می‌شود و مازاد برای بخش صادرات است پس توسعه بازارهای خارجی می‌تواند در جهت رفع مازاد تولید موثر باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران میهن تاکید کرد: ما سابقه خوبی در بحث صادرات تخم‌مرغ داریم اما برای آن راهبرد دقیقی نداریم.

وی با اشاره به پایین بودن میزان مصرف سرانه تخم مرغ در کشور بیان کرد: مصرف سرانه ۲۰۰ عدد یا ۱۲ کیلوگرم در کشور است. ما رتبه دهم تولید در جهان را داریم اما رتبه ما در مصرف تخم مرغ پایین است در حالی که کشورهای در حال توسعه که با ما فاصله زیادی ندارند بیش از ۳۰۰ عدد مصرف تخم مرغ دارند.

ترکاشوند افزود: باید برای ترویج مصرف تخم مرغ بودجه در نظر گرفته شود و ما از تولید کنندگان و اتحادیه ها می‌خواهیم که در این زمینه هزینه کنند تا از طریق آموزش از راه های مختلف طبق  یک برنامه میان مدت به هدف مورد نظر برسیم و در آینده از ظرفیت‌های ایجاد شده به صورت ۱۰۰درصد استفاده کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید