Iranian Agriculture News Agency

طهماسبی تاکید کرد:

ضرورت مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای توسعه گلخانه ها در کشور

نخستین نشست هم اندیشی "سرمایه گذاری با سازوکار مشارکت عمومی-خصوصی در توسعه گلخانه های کشور برگزار شد.

ضرورت مشارکت بخش خصوصی و دولتی برای توسعه گلخانه ها در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدعلی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی در این نشست، علت عدم رشد گلخانه ها در سال های گذشته را اقلیم متنوع کشور، عدم آشنایی و تخصص کارشناسان، ضعف در طراحی ساخت و صنعت گلخانه عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر نقطه عطفی در صنعت گلخانه سازی و تولید محصولات گلخانه ای و پذیرش محصولات گلخانه‌ای توسط مردم بوده است. 

وی با اشاره به انتخاب مجری طرح برای توسعه گلخانه ها توسط وزیر جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید،  خاطرنشان کرد: توسعه گلخانه از جمله برنامه های مصوب اقتصاد مقاومتی  وزارت جهاد کشاورزی است.

طهماسبی با بیان این که تربیت نیروی انسانی در دانشکده های کشاورزی برای تولید محصولات گلخانه ای توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری،  پذیرفته شده است، گفت: همچنین دانش بخش خصوصی در فناوری های ساخت سازه های گلخانه ای نیز بومی شده و هم اکنون سازه های گلخانه ای به سایر کشورها صادر می شود.

وی ادامه داد: گلخانه های شیشه ای نیز با مهندسی معکوس و نوآوری در حال ساخت است و پلاستیک گلخانه ها که در گذشته وارد می‌شد، هم اکنون با کیفیت محصولات وإرادتی در داخل کشور تولید می شود.

طهماسبی با اشاره به پرداخت تسهیلات از بند الف تبصره ۱۸ با اولویت توسعه گلخانه، گفت: به منظور رفع موانع توسعه گلخانه ها، با دستور وزیر جهاد کشاورزی دستورالعملی به استان ها و استانداری ها برای حذف استعلامات غیرضروری صادر شده است.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که تشکیل زنجیره تولید گلخانه ها به صورت فراگیر و ملی در حال انجام است، گفت: در گذشته برای صادرات محصولات گلخانه ای محدودیت أعمال شد که با دستور وزیر جهاد کشاورزی در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی برای صادرات محصولات گلخانه ای وجود ندارد.

طهماسبی با تاکید بر این که ایجاد گلخانه، تغییر کاربری محسوب نمیشود، در جمع سرمایه گذاران بخش خصوصی تصریح کرد: همچنان به دنبال روان سازی ایجاد گلخانه ها در کسور هستیم چراکه توسعه گلخانه ها فرصت های شغلی و سرمایه گذاری مناسبی به وجود می آورد و امید می رود با مشارکت بخش خصوصی و با همراهی دولت شاهد توسعه سریعتر گلخانه ها در کشور باشیم.

وی درباره سایه‌بان‌ها گفت: برای احداث سایه‌بان‌ها در باغ ها نیز تسهیلات پرداخت می‌شود و در مناطق گرمسیری توسعه سایه‌بان‌ها مورد استقبال قرار گرفته و این موضوع سبب شده تا بهره وری تولید و آب افرایش یابد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید