Iranian Agriculture News Agency

قندالی خبر داد:

ابلاغ طرح ارتقاء سطح سواد دانش و مهارت در جامعه عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت:طرح‌های ویژه ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت در جامعه عشایری و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی توسط دولت به تصویب رسیده و ابلاغ‌شده است.

ابلاغ طرح ارتقاء سطح سواد دانش و مهارت در جامعه عشایری

به گزارش خبرنگار ایانا، کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران در نشست خبری صبح امروز که به مناسبت پانزدهم مهرماه روز ملی روستا و عشایر برگزار شد، گفت: طرح‌های ویژه ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت در جامعه عشایری و طرح ویژه فرهنگی و مذهبی توسط دولت به تصویب رسیده و ابلاغ‌ شده است.

وی افزود: همچنین طرح ویژه ارائه خدمات بهداشتی درمانی اجتماعی و رفاهی نیز در آستانه ارائه به دولت برای تصویب است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه در ۴ تا ۵ سال گذشته، شورای عالی عشایر در سه مقطع زمانی سال ۹۳، ۹۵ و ابتدای سال ۹۸ با ریاست معاون اول رئیس‌جمهور  تشکیل شده و مصوبات خوبی در آن به تصویب رسیده است، گفت: علاوه بر مصوبات گفته‌شده وزارت نیرو نیز مکلف شده تا نسبت به تجهیز پنل های خورشیدی در سطح ۲۵ هزار خانوار عشایر طی دو سال اقدام کند و حداکثر ۱۰ درصد میزان پرداختی با خودیاری اعضای خانوار عشایر خواهد بود و بیش از ۹۰ درصد از اعتبارات دولتی انجام می شود تا عشایر از انرژی پاک استفاده کنند.

 قندالی ادامه داد: همچنین توزیع و تأمین یارانه حمل سوخت و آب نیز از دیگر مصوبات در این شورا بوده تا بتوانیم با دریافت یارانه و تحویل این اقلام ضروری به قیمت تمام‌شده شهر به عشایر، بخشی از هزینه‌های تحمیل‌شده به عشایر را جبران کنیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه وزارت فناوری ارتباطات نیز مکلف شده تا ۸۰ درصد از مناطق عشایری را که در حال حاضر قابل پوشش شبکه تلفن همراه هستند تا آخر برنامه ششم تحت پوشش قرار دهد، گفت: تحت پوشش قرار دادن شبکه همراه توسط وزارت ارتباطات می‌تواند با توجه به محل استقرار عشایر، در جلوگیری از بحران، حوادث و اتفاقات حوزه عشایری و مباحث آموزشی و ترویجی بسیار موثر باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به آخرین سرشماری جمعیت عشایر کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین سرشماری ۲۱۳ هزار خانوار عشایری با جمعیتی حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وجود دارد که در حدود ۲۰ هزار سامانه ارضی (ییلاق و قشلاق) مستقر هستند؛ همچنین حدود ۲۳ میلیون رأس واحد دامی متعلق به عشایر بوده که در  بیش از ۳۵ میلیون هکتار حوزه قلمرو عشایر هستند.

قندالی از خصوصیات عشایر را مشارکت اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه تشکل‌ها عشایر بسیار فعال هستند و تمامی خانواده‌های عشایری در کشور، عضو تشکل‌ها و تعاونی‌های عشایری هستند که مجموعاً حدود ۲۲۰ تشکل در کل کشور کل اعضای خانواده عشایر را پوشش می‌دهند.

قندالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به پرداخت تسهیلات عشایر اشاره کرد و گفت: از بند ب ماده ۵۲ قانون احکام دائمی تسهیلات بسیار خوبی در 4 تا 5 سال گذشته به عشایر پرداخت‌شده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: در شش‌ماهه اول سال ۹۸ نیز ۴۲۰ میلیارد تومان از این محل برای پرداخت تسهیلات ابلاغ‌شده که ۴۰۰ میلیارد تومان از آن با نرخ سود ۱۰ در صد و 20 میلیارد تومان از آن نیز با نرخ مصوب ۱۴ درصد پرداخت می‌شود. البته پرداخت این تسهیلات برای سرمایه در گردش در زنجیره تولید گوشت قرمز است.

وی افزود: علاوه بر این تسهیلات در بخش اعتبارات مدیریت بحران نیز در چهار سال گذشته مبالغ بسیار خوبی پیشنهاد داده‌شده و مصوب شده که با سود ۴ درصد و دور برگشت ۵ ساله بین عشایر و جوامع عشایری توزیع شد و کمک بزرگی برای مردم در مواقع بحران و در جهت تقویت تشکل‌ها برای تأمین اقدامات موردنیاز در مواقع بحران در مناطق عشایری بوده است.

قندالی میزان افزایش سرمایه صندوق عشایر از سال 93 تاکنون را بیش از 54 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: سرمایه صندوق عشایر از 19 میلیارد تومان در سال 93 به 73 میلیارد تومان در سال جاری افزایش‌یافته است. این مهم با کمک دولت به‌عنوان ارقام مصوبات هیئت دولت به‌صورت بلاعوض تأمین شده است.

وی با اشاره به محدودیت‌های ایجادشده توسط تحریم‌ها گفت: باوجود محدودیت‌های تحریم، تولیدات عشایر پایدار و مستمر  بوده است.همچنین دولت نهادها را با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی برای تمامی تولیدکنندگان در بخش دام ازجمله عشایر تأمین می‌کند و ازنظر تأمین نهاده برای سال جاری مشکلی وجود ندارد  و  نهادها تأمین‌شده و در صورت کمبود بازهم تأمین خواهد شد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: در حال حاضر جوی وارداتی باقیمت 1350 تومان وارد کشور و در استان‌های هم‌جوار باقیمت حداکثر 1500 تومان توزیع می‌شود. همچنین قیمت جوی داخلی نیز به 1800 تومان کاهش‌یافته است. با فعالیت جدیدی که در مناطق چابهار اتفاق افتاده بنا است تا نهاده های مورد نیاز  استان های جنوبی و شرق را از چابهار و بندر ماهشهر تأمین کنیم تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با اجرای طرح‌ زنجیره تولید گوشت قرمز توانسته‌ایم علاوه بر کاهش هزینه افزایش تولید را داشته باشیم. در حال حاضر تولید گوشت قرمز در جمعیت عشایر از 160 هزار تن در سال 93 به 195 هزار تن در سال جاری رسیده است.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به بهبود شرایط آب و هوایی و مراتع کشور افزود: بهبود شرایط آب و هوایی و مراتع کشور موجب شده ما شاهد افزایش تعداد زایش‌ها در سال باشیم و این امر موجب کاهش قیمت گوشت قرمز نسبت به اوایل سال شده است.

قندالی همچنین به اصلاح نژاد و به‌نژادی در این طرح اشاره کرد و ادامه داد: در زمان تولید نیز اصلاح روش تغذیه‌ای لحاظ شده و با جایگزین کردن روش‌های علمی با روش‌های سنتی عشایر تولید را افزایش داده‌ایم.

وی دراین‌باره گفت: اصولاً در تغذیه دام در عشایر از جوی خام استفاده می‌کنند که بهره‌وری بالایی ندارد و ۳۰ درصد نیز تلفات جو داریم که در دام هضم نمی‌شود ؛به همین دلیل به روش علمی به‌وسیله کنسانتره در انواع مختلف دام‌های شیری، پرواری و... تعریف شد و در بعضی از نقاط راندمان را صد در صد افزایش داده‌ایم،در زمان تغذیه سنتی ۹ تا ۱۰ کیلو جو مصرف می شود تا یک کیلوگرم وزن دام زنده افزایش یابد امروز در استفاده از مصرف کنسانتره پنج کیلوگرم افزایش وزن دام را در پی دارد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با تأکید بر برنامه‌ریزی برای ایجاد برندسازی لبنیات و گوشت در عشایر گفت: در این راستا برخی از تولیدکنندگان از سازمان استاندارد مجوزهای لازم را برای مصرف داخل و صادرات اخذ کرده‌اند.

قندالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به راه‌اندازی سامانه‌ای  حوزه ناوگان ترابری که به خدمات‌رسانی و تأمین آب سالم برای عشایر و دام گفت: این سامانه مسیر حمل‌ونقل و میزان حجم آب و.... را رصد می‌کند. همچنین تمامی اطلاعات عشایر در سامانه یکپارچه در استان‌ها بارگذاری شده و در مرحله یکپارچه‌سازی ملی آن هستیم.

رئیس سازمان امور عشایر ایران قیمت عرضه هر کیلوگرم گوشت قرمز را 85 هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت گوشت قرمز 20 هزار تومان نسبت به اوایل سال کاهش‌یافته و قیمت واقعی این محصول حدود 75 هزار تومان است.

وی در پایان با اشاره به برگزاری آزمون استخدامی گفت: مجوز جذب 189 نفر در 30 استان در آزمون استخدامی پایان بهمن‌ماه کسب‌شده است، همچنین در نظر داریم 21 نفر دیگر را در نوبت دوم جذب که احتمال در بهمن‌ماه خواهد بود استخدام کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید