Iranian Agriculture News Agency

با حضور وزیر جهاد کشاورزی و شهردار تهران، انجام شد؛

امضای تفاهنامه‌ای برای حفاظت از پارک‌های جنگلی و فضای سبز شهر تهران

ایانا: تفاهمنامه مدیریت پارک‌های جنگلی، توسعه جنگل‌کاری و فضای سبز و حفظ و مراقبت از جنگل‌کاری به‌عنوان ریه تنفسی شهر تهران امروز با حضور محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و پیروز حناچی، شهردار تهران امضا شد.

امضای تفاهنامه‌ای برای حفاظت از پارک‌های جنگلی و فضای سبز شهر تهران

به گزارش خبرنگار ایانا، تفاهم‌نامه مدیریت پارک‌های جنگلی، توسعه جنگل‌کاری و فضای سبز و حفظ و مراقبت از جنگل‌کاری به‌عنوان ریه تنفسی شهر تهران به‌منظور مدیریت پارک‌های جنگلی، توسعه جنگل‌کاری و فضای سبز و حفظ و مراقبت از جنگل‌کاری به‌عنوان ریه تنفسی شهر تهران، در چارچوب تبصره 1 ماده 2 قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع کشور و مفاد ماده 3 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور و اصلاحیه‌های بعدی بین وزارت جهاد کشاوزی و شهرداری تهران به شرح ذیل منعقد شد. این تفاهنامه که از تاریخ امضای طرفین به مدت سی (30) سال اعتبار دارد، با هدف اجرای مدیریت بهره‌وری پارک‌های جنگلی و توسعه فضای سبز شهر تهران جنگل‌کاری در اراضی مستعد و مراقبت و نگهداری از جنگل‌کاری‌های موجود تحت مالکیت دولت به نمایندگی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین جنگل‌کاری و فضای سبز سنواتی که توسط شهرداری تهران در اراضی ملی ایجاد شده، در قالب کتابچه‌های طرح مصوب سازمان با رعایت احکام موضوع ماده 3 قانون حفاظت و بهره‌برداری و دستورالعمل‌های مربوط آن منعقد شد.

حجتی: حفاظت از اراضی ملی و پوشش گیاهی مهم‌ترین بخش تفاهم‌نامه

مهندس محمود حجتی در این مراسم، با بیان اینکه شرایط تهران نسبت به گذشته بهبود یافته و با وجود محدودیت منابع، رضایت در جامعه ایجاد شده است، گفت: این تفاهمنامه را به‌عنوان تلاشی برای حفظ پارک‌های جنگلی و فضای سبز برای نسل آینده، به فال نیک می‌گیریم.

حجتی در ادامه با تاکید بر اینکه دغدغه مشترک همه، حفط منابع طبیعی برای آیندگان است، افزود: باید با مساعدت شهرداری تهران، تلاش کنیم تا در حفاظت از اراضی ملی و فضای سبز، کوچکترین خدشه‌ای به آنها وارد نشود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اینجا جای گله‌گذاری نیست، اما گله از شهرداری را در قالب توصیه‌ای اکید بیان کرد و گفت: حفاظت از اراضی ملی و پوشش گیاهی و فضای سبز، مهم‌ترین موضوعی است که در این تفاهم‌نامه دنبال می‌شود.

او تأکید کرد: می‌توانیم از الگوی مورد نظر  به‌عنوان الگو و تجربه برای سایر مناطق کشور نیز بهره‌ بگیریم و با مساعدت و همفکری یکدیگر، این بستر را با در نظر داشتن ملاحظات قانونی و حقوقی فراهم کنیم.

حناچی: تسری این تفاهمنامه به کلانشهرهای کشور

پیروز حناچی، شهردار تهران نیز در این مراسم با تبریک هفته تهران به شهروندان تهرانی، گفت: توافقی از پیشتر وجود داشته که برمبنای آن، مقرر بود محدوده منابع طبیعی و پارک‌های جنگلی که در حریم شهر تهران قرار دارد، حفاظت شده و مورد استفاده عموم مردم قرار گیرد.

او در ادامه گفت: با توافق صورت گرفته، با جدیت بیشتری در زمینه حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز و پارک‌های جنگلی تهران خواهیم کوشید.

حناچی با تأکید بر آنکه شهر تهران از آلودگی و ترافیک رنج می‌برد، گفت: توسعه منابع طبیعی و پارک‌های جنگلی به تلطیف هوای تهران منتهی می‌شود.

او همچنین به‌عنوان رئیس کلانشهر تهران، اظهار امیدواری کرد چنین توافقی مورد توجه سایر کلانشهرهای کشور نیز قرار گیرد.

آقایی: واگذاری مالکیت و تغییر کاربری هر بخشی از پارک‌های جنگلی ممنوع است

خلیل آقایی، معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این مراسم با بیان جزئیاتی از این تفاهمنامه گفت: این تفاهم‌نامه براساس الزامات قانونی امروز به امضا می‌رسد. مسئولیت حفظ و نگهداری پارک‌های جنگلی و فضای سبز کشور برعهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است و براساس قانون، واگذاری مالکیت و تغییر کاربری هر بخشی از پارک‌های جنگلی ممنوع است. به بیانی دیگر، دولت وظیفه دارد در راستای حفظ و توسعه پوشش گیاهی کشور بکوشد.

آقایی در ادامه با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم، کماکان وظیفه حراست از پارک‌های جنگلی بر عهده سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است، اما در چند ماه اخیر، طبق رایزنی‌های صورت گرفته، این تفاهم‌نامه بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و شهرداری تهران منعقد می‌شود.

انعقاد قراردادهای جداگانه برای هر پارک جنگلی

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در شهر تهران، بالغ بر 22هزار هکتار پارک جنگلی داریم، افزود: با امضای این تفاهمنامه، همکاری تنگاتنگی با شهرداری تهران برای حفظ و توسعه پوشش جنگلی شهر تهران که به‌صورت 17 تا 18 پارک پراکنده جنگلی است، صورت می‌گیرد.

به گفته او، برای هر یک از این پارگ‌های جنگلی، قراردادهای مجزایی براساس ویژگی‌های هر کدام از آنها، منعقد خواهد شد.

آقایی همچنین تأکید کرد: برخلاف رویه قبل، رقم و نوع سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری و چگونگی برقراری امکاناتی که در این فضاهای سبز برای خدمت‌رسانی به مردم، مورد نیاز است، برعهده شهرداری تهران خواهد بود و شورای عالی مرتع و جنگل در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور آنها را بررسی و تأیید خواهد کرد.

به گزارش ایانا، طبق این تفاهمنامه، با توجه به ماهیت دستگاه مجری و عام‌المنفعه بودن نوع خدمات قابل ارائه به شهروندان از سوی این نهاد عمومی، اجرای طرح‌های مصوب موضوع این تفاهم‌نامه با اخذ مجوز لازم، بدون برگزاری تشریفات مزایده به شهرداری احاله مدیریت شد. حقوق دولتی (بهره مالکانه) این طرح‌ها بر اساس بیلان مالی (میزان هزینه- درآمد) طبق ضوابط اعلامی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری برآورد و در کتابچه طرح درج خواهد شد.

همچنین شهرداری مجاز نخواهد بود بدون موافقت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور انجام تمام و یا قسمتی از موضوع این تفاهم‌نامه را به غیر واگذار کند. از سویی کلیه هزینه‌های مربوط به تهیه و مهیا نمودن مفاد این تفاهم‌نامه بر عهده شهرداری است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید