Iranian Agriculture News Agency

درگاهی تاکید کرد:

ضرورت برنامه ریزی برای مبارزه اصولی با آفات و بیماری ها در استان ها

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: ترسیم نقشه راه و برنامه ریزی برای مبارزه صحیح و اصولی با آفات و بیماری ها از وظایف مدیریت حفظ نباتات استان ها است.

ضرورت برنامه ریزی برای مبارزه اصولی با آفات و بیماری ها در استان ها

به گزارش ایانا، محمدرضا درگاهی در نشست شورای هماهنگی مدیران حفظ نباتات استان ها، در ضمن تشریح مهمترین برنامه های سازمان و نیز وظایف مدیران استانی برای شروع سال زراعی جدید، اظهار داشت: تشکیل منظم و منسجم ستاد گیاهپزشکی به ریاست رئیس سازمان و دبیری مدیر حفظ نباتات در استان ها می تواند بهترین محل برای تصمیم سازی ها در جهت حل و فصل مشکلات گیاهپزشکی استان باشد که باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کرد.

وی لزوم توجه بیشتر به بحث آموزش و برگزاری کارگاه های آموزشی برای کارکنان و بهره برداران را ضروری دانست و افزود: باید در این خصوص برنامه ریزی و اقدامات جدیدی صورت پذیرد.

درگاهی با اشاره به این که در حوزه گیاهپزشکی و مبارزه با آفات و بیماری ها، پیشگیری بسیار مهمتر و کم هزینه تر از مبارزه است، بیان داشت: مدیر حفظ نباتات هر استان باید در تصمیم گیری های نهایی برای استفاده از بذور و نهال مناسب با استان خویش در کمیته فنی بذور اظهار نظر تخصصی و ایفای نقش کند تا از کشت ارقام نامناسب با اقلیم منطقه که موجب بروز و شیوع آفات و بیماری می شود جلوگیری بعمل آید.

به گفته وی، مدیر حفظ نباتات استان باید ملزومات و امکانات مورد نیاز را قبل از بروز مشکل از طریق سازمان استان خویش پیش بینی و تأمین کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به این که سال ۲۰۲۰ از سوی سازمان خواروبار جهانی فائو به عنوان سال قرنطینه نامگذاری شده، گفت: در خصوص موضوع قرنطینه عقب ماندگی بسیار زیادی در کشور وجود دارد که باید با همت بیشتر ستاد و مدیریت های استانی، در این خصوص تقویت لازم صورت گیرد که از جمله آن تغییر شرایط و تجهیز پست های قرنطینه است که در برخی موارد از کمترین امکانات اولیه نیز برخوردار نیستند.

وی افزود: به زودی تمامی مراحل قرنطینه از طریق سامانه انجام و مدیریت خواهد شد و مدیر حفظ نباتات استان باید تمامی این فرایندها را تحت مدیریت خود داشته و در انتهای کار تأیید کند.

درگاهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امسال سموم مورد نیاز به اندازه کافی تولید و یا به کشور وارد شده و در این زمینه هیچ گونه کمبودی وجود ندارد.

وی مصرف و نیاز سالانه کشور به انواع آفت کش ها را ۲۰ تا ۲۵ هزار تن عنوان کرد و افزود: هم اکنون بیش از این میزان سم در کشور موجود است.

در ادامه این نشست، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، از اقدامات انجام شده در سازمان حفظ نباتات کشور در زمینه همکاری با نظام مهندسی در ساماندهی کلینیک های گیاهپزشکی تقدیر کرد.

دکتر شاهرخ رمضان نژاد گفت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی آماده هر گونه همکاری با سازمان حفظ نباتات در جهت رفع موانع و روان سازی امور در حوزه فعالیت های مشترک است.

در این نشست، مدیران حفظ نباتات استان ها گزارش مختصری از وضعیت آفات و بیماری ها و اقدامات انجام شده در استان خود ارائه کرده و در خصوص تشکیل ستاد گیاهپزشکی استان و مباحث مطرح شده در این جلسات گزارشی ارائه کردند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید