Iranian Agriculture News Agency

کشت 64 هکتار کلزای پائیزه برای اولین بار در شهرستان مراغه

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه از کشت 64 هکتار کلزای پائیزه برای اولین بار در این شهرستان خبر داد.

 کشت 64 هکتار کلزای پائیزه برای اولین بار در شهرستان مراغه

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،مهندس اسماعیل کریمی اصل با اعلام این مطلب گفت: نیاز سالیانه کشور به روغن خام حدود یک و نیم میلیون تن می باشد که متاسفانه ضریب خودکفایی ما از نظر این محصول استراتژیک نزدیک به 15 درصد است و مابقی نیاز کشور، از خارج وارد می گردد براین اساس ارتقای ضریب خودکفایی در این محصول از اولویتهای  جهاد کشاورزی بشمار می آید که نیاز به عزم ملی در حوزه های مختلف بخش اجرایی  از مدیران در سطوح مختلف تا زارعین را طلب می کند.

وی افزود: علاوه بر مشکل کشور در تامین روغن خوراکی مورد نیاز مردم، جنوب استان آذربایجان شرقی که شهرستان مراغه نیز در این موقعیت جغرافیایی قرار گرفته است، با چالشهایی مانند خشک شدن دریاچه ارومیه، فرسایش خاک و محدودیت تنوع کشت گیاهان زراعی مواجه می باشد. لذا با توجه به اهداف بالادستی و ملی به همراه چالشهای منطقه ای توسعه و ترویج کشت کلزا در سال زراعی 99-98 در دستور کار قرار گرفت.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ویژه مراغه خوشبختانه کشاورزان پیشرو با تلاشهای مروجین با طرح حاضر آشنا و استقبال خوبی نمودند بطوریکه امسال برای اولین بار  64 هکتار از اراضی زراعی شهرستان زیر کشت ارقام اصلاح شده کلزای پائیزه رفت که  آب مورد نیاز  15 هکتار آن از سد علویان و مابقی از سایر منابع آبی شهرستان تامین خواهد شد.

مهندس کریمی اصل افزایش سطح زیر کشت کلزا را برای شهرستان مفید دانست و گفت: صرف نظر از سهیم  شدن این شهرستان در اهداف کلان ملی و کمک به بهبود ضریب خودکفایی در تولید روغن، کلزا گیاهی است که به اقلیمهای مختلف از جمله منطقه آذربایجان سازگاری داشته و نیاز آبی کمی دارد. همچنین، کشت پائیزه کلزا از بارشهای پائیزه و بهاره استفاده می نماید که این ویژگی می تواند به صرفه جویی در منابع آبی شهرستان و مدیریت آن کمک شایانی نماید که با توجه به ضرورت احیای دریاچه ارومیه، این تغییر گام موثری برای اصلاح الگوی کشت منطقه با توجه به شرایط فعلی می تواند محسوب گردد.

وی افزود: افزوده شدن کشت کلزا به گیاهان زراعی منطقه، سبب ایجاد تنوع بیشتر در زراعت منطقه می شود که استفاده بهتر از نهاده ها، کاهش خسارت آفات و بیماریها و برخی موارد مشابه دیگر از مزایای اصلاح الگوی کشت با ترویج و توسعه زراعت کلزا به شمار می آید.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید