Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت کلزا را دنبال می کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت پیشنهادی کلزا 4700 تومان به ازای هر کیلوگرم است از تلاش برای افزایش این قیمت به هرکیلو 5 هزارتومان از سوی وزارت جهادکشاورزی خبر داد.

وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت کلزا را دنبال می کند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، محمدمهدی قاسمی در نشست با کشاورزان پیشرو با اشاره به وابستگی 85 درصدی در تامین روغن خوراکی، افزود: این امر بیش از 5 میلیارد دلار ارزبری برای کشور دارد.

وی تأمین امنیت غذایی را وظیفه جهاد کشاورزی دانست وگفت: در شرایط کنونی جامعه باید با هم‌افزایی و انسجام، سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی عملیاتی شود.

قاسمی با اشاره به اینکه روغن خوراکی تولیدی در داخل کشور بسیار با کیفیت تر از روغن های خارجی بوده، یادآورشد: کاشت کلزا به عنوان گیاهی که بالاترین میزان روغن استحصالی در بین دانه های روغنی را دارد در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با بیان نقش اساسی کلزا در توسعه صنعت زنبورداری، تصریح کرد: روغن استحصالی از کلزا به دلیل داشتن بالاترین میزان اسید های چرب غیراشباع باکیفیت ترین روغن ها است و کنجاله آن در تعلیف دام و طیور نقش اساسی دارد.

قاسمی به نقش کلزا در پایداری تولید گندم اشاره کرد و افزود: این گیاه به دلیل داشتن ریشه عمیق و قدرت نفوذ به اعماق خاک، در شرایط خشکسالی مقاومت بیشتری دارد و در کشت پاییزه نیز با استفاده از نزولات جوی نیاز کمتری به آبیاری دارد.

به گفته وی بقایای گیاهی کلزا  سریع التجزیه بوده از این رو تاثیر مثبت بر ماده آلی و بهبود ساختمان خاک دارد.

قاسمی با اشاره به اینکه تراکم مطلوب کلزا 4 کیلوگرم در هکتار است، افزود: بذر و همچنین کودهای ازته، فسفاته و پتاسه برای کشت کلزا در استان فارس فراهم شده و هیچ گونه کمبودی در این زمینه نداریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، به کشاورزان تاکید کرد: حداقل 20 درصد از اراضی زراعی خود را به کشت محصول کلزا اختصاص دهند و به کمپین خوداتکایی در تولید روغن خوراکی بپیوندند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید