Iranian Agriculture News Agency

بازدید مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از مزارع کلزای میاندوآب و بوکان

علیرضا مهاجر به شهرستانهای میاندوآب و بوکان سفر کرد و از مزارع کلزای این دو شهرستان بازدید کرد.

بازدید مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی از مزارع کلزای میاندوآب و بوکان

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی ، علیرضا مهاجر در جریان این بازدید که معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولان شهرستانی نیز وی راهمراهی می کردند،اظهار کرد: با توجه به آنکه عمده روغن مصرفی از کلزا تامین می‌شود، از این رو باید بر کشت کلزا متمرکز شویم چرا که این محصول به سبب کشت در فصل پاییز نیاز کمتری به آب دارد.

مهاجر با بیان نکات فنی و توصیه های علمی در مدیریت مزرعه کلزا، تصریح کرد: کلزا محصول بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات است و نقش کلیدی در اصلاح الگوی کشت و برقراری تناوب زراعی مطلوب دارد. تغذیه گیاهی، نوع و میزان کود مصرفی در زراعت کلزا بسیار حائز اهمیت است.

مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی  تاکید کرد : توسعه پرورش زنبور عسل در کنار مزارع کلزا می تواند تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت اقتصادی خانوارهای روستایی داشته باشد. 

وی ادامه داد:  استفاده از گوگرد و کود دامی در بهبود تغذیه کلزا و افزایش عملکرد تاثیر بسزایی دارد. 

مهاجراذعان داشت : کلزا به تنش آب در زمان تشکیل غلاف ها و گلدهی بسیار حساس است لذا بمنظور جلوگیری از کاهش عملکرد باید نسبت به آبیاری محصول در زمان غلاف دهی و گلدهی اقدام کرد.

وی عنوان کرد: استفاده از قارچ کش 2 بار بویژه در زمان غنچه دهی و گلدهی در افزایش عملکرد کلزا تاثیر مثبتی دارد. رعایت تراکم مناسب در کشت کلزا نقش کلیدی دارد تراکم مناسب و کم باعث قوی شدن طوغه و افزایش مقاومت گیاه و نهایتاً افزایش عملکرد خواهد شد. 

در این بازدید دیانتی، مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب نیز ضمن ارائه گزارشی اجمالی از عملکرد محصولات زراعی شهرستان، گفت :  تاکنون در سطح 300 هکتار با کشاورزان به منظور کشت کلزا عقد قرارداد شده که 251 هکتار از این اراضی زیر کشت کلزا رفته است.

دیانتی اذعان کرد: تعیین و ابلاغ بموقع قیمت خرید تضمینی کلزا، قبل از کشت آن تاثیر مثبتی بر تصمیم گیری بموقع و اقدام زارعین نسبت به کشت کلزا دارد. 

وی تصریح کرد: کمبود آبهای سطحی و زیرزمینی و مشکلات مرتبط با توزیع آب در مرحله کاشت، پراکندگی و خرد بودن قطعات اراضی زراعی و ایجاد مشکل در برداشت، کمبود هد برداشت از مشکلات عمده در مسیر توسعه کشت کلزاست.    

در جریان بازدید از مزارع کلزای شهرستان بوکان نیز انور امینی خواه مدیر جهاد کشاورزی بوکان به ارائه گزارشی از وضعیت کشت کلزا در شهرستان پرداخت و گفت: تاکنون در سطح 650 هکتار با کشاورزان به منظور کشت کلزا عقد قرارداد شده که 585هکتار از این اراضی زیر کشت کلزا رفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید